Strona 1 z 8
[R/G] PWS-10 CP 1/2008[KONKURS]
: 2009-12-19, 19:32
autor: OSTOJA
Modele wykonane:
SMOK |
RWD-4 i 5bis |
SUM |
SROKA |
CZAPLA |
PWS-54 |
JASTRZĄB |
PWS-10 |
SLINGSBY |
WILGA |
WILK |
JUNAK |
WYŻEŁ |
P.24 |
RWD-22 |
GACEK |
An-2 |
CWJ |
WRONA |
SKOCZEK |
KOGUTEK |
PWS-3 |
KARAŚ |
RWD-10 |
PRZĄŚNICZKA |
LEAPER |
RWD-17 |
TARPAN |
CUB |
ŻUBR |
ANBO |
M2 |
ISKIERKA |
RWD-2 |
FOKKER F.VII |
SM-2 |
KOMAR |
JEŻYK |
GIL |
MUCHA ST. |
KOBUZ |
LIS |
BOCIAN |
BŻ-1 |
RWD-6 |
MEWA |
ORLIK II |
FOKA 4 |
SZCZE-2 |
ZLIN 42
Technika:
Jak zrobić drewniane śmigło |
Taśmy w naciągach skrzydeł wielopłatów |
Wykonanie żagli wypełnionych wiatrem |
Klej - dozowniki |
Retusz - TO PROSTE |
Skórzane obrzeża kabin |
Tłoczenie folii na oszklenia kabin |
Jak sobie poradzić z "listkami"
GALERIA
W locie.
Przed hangarem.
Porównanie z PWS-54
W hangarze.
W kolekcji.
_______________________________________________
RELACJA
Rozpoczynam nową relacje, tym razem będzie to PWS-10, polski samolot myśliwski z okresu międzywojennego. Na początek okładka wycinanki i zdjęcie samolotu:
O samolocie, jego historii i danych technicznych można poczytać
tutaj.
Autorem wycinanki jest Lech Kołodziejski i można jej skany pozyskać ze
stronki i wydrukować, co też niezwłocznie zrobiłem.
: 2009-12-19, 19:49
autor: belfast
widzę że jestem pierwszy

więc życzę powodzenia

: 2009-12-19, 19:53
autor: 46lukasz
Kolejny fajny model się zapowiada
A wie ktoś może jakie to oznaczenia?
Powodzenia
-Łukasz
: 2009-12-19, 20:04
autor: OSTOJA
Na okładce jest wymalowana wersja hiszpańska, ale ja będę lepił w wersji polskiej (biała dziesiątka) z polskimi znakami
: 2009-12-19, 20:08
autor: Qwark
To już relacja, czy jej zapowiedż?
: 2009-12-19, 20:18
autor: OSTOJA
Qwark pisze:To już relacja, czy jej zapowiedź?
Minie trochę czasu zanim coś konkretnego pokażę najpierw trzeba dokończyć Jastrzębia i zrobić mu galerię, ale to lada dzień. Mam nadzieję, że będzie mi to wybaczone.

: 2009-12-23, 18:04
autor: OSTOJA
Pomalutku zabieram się za PWS, ale mam problem. Wydruk ze skanu został wykonany na drukarce laserowej, świeci się jak - już nie powiem co i komu. Jakie są wasze rady? Czy akryl matowy pod pędzel lub w spray'u nie uszkodzi druku? Nie bardzo wiem jak się za to zabrać. Jakie są Wasze rady? Pozdrawiam świątecznie.
: 2009-12-24, 00:36
autor: Kroolo
Mnie ciekawi co z tego wyjdzie - moje doświadczenia z drukiem laserowym były niemiłe: toner odpadał od papieru podczas formowania, zwyczajnie się kruszył. Od tamtej pory drukuję tylko atramentem. Druga sprawa to butapren rozpuszcza toner, więc uważaj jeśli go używasz.
: 2009-12-25, 08:58
autor: OSTOJA
Dzięki Kroolo za ostrzeżenie - to też jest ważne. Zrobię parę prób. Jedna kartka wydruku kolorowego laserowego to tylko 1,50 PLN. O wynikach Was zawiadomię.

: 2009-12-30, 08:37
autor: OSTOJA
Witam ponownie po dłuższej przerwie. Biedziłem się nad przystosowaniem błyszczącego się jak "kreda" druku laserowego do dalszej "obróbki" w klejonym modelu. Wyszła mi dość skomplikowana procedura:
1. Zwilżenie wodą lewej strony arkusza oraz zaraz po zwilżeniu,
2. pomalowanie rozwodnionym BCG (w stosunku 1:1 z wodą) prawej strony arkusza.
3. Po wyschnięciu zagruntowanie obustronne arkusza Caponem.
4. Pomalowanie dwukrotne prawej strony arkusza matowym akrylem.
5. Po wyschnięciu przeprasowanie arkusza średnio ciepłym żelazkiem przez papierową przekładkę.
6. Pozostawienie arkusza pod przyciskiem przez parę (2-3) dni.
Wszystkie operacje "malarskie" były wykonywane pędzlem.
Tak spreparowane arkusze są matowe i sztywne jak blacha, jak się "to" będzie kształtować - zobaczymy.
Zacząłem klejenie modelu oczywiście od k-ba - kratownica:

: 2009-12-30, 10:30
autor: Piterski
OSTOJA pisze:Tak spreparowane arkusze są matowe i sztywne jak blacha, jak się "to" będzie kształtować - zobaczymy.

Trochę się obawiam Jarku czy nie za dużo tych specyfików dałeś.
Najpierw BCG ale w jakim celu pod Capon, pewnie by druk zabezpieczyć przed rozmywaniem.
Na dokładkę jeszcze lakier akrylowy matowy. Tu już zupełnie nie rozumiem czemu na tym etapie?
Z moich doświadczeń mogę powiedzieć tyle, że papier nasączony BCG po wyschnięciu nie specjalnie nadaje się do kształtowania bo klej go usztywnia. Pokazałem to w
tej relacji.
Zacytuje samego siebie "Wszystkie elementy są przed wycięciem obustronnie nasączone BCG. Czy coś to dało in plus? I tak i nie. Na plus zaliczam łatwiejsze formowanie wielu elementów [...] Części po uformowaniu (często na mokro) zachowują swój kształt co jest zaletą, ale czasem wadą tak jak tu gdzie próbowałem odgiąć element i powstało załamanie."
Właśnie na skutek usztywnienia części bo jak ją zwilżę to można ją znowu modelować. U ciebie lakiery to uniemożliwią.
Będę obserwował jak Ci to pójdzie aczkolwiek obawy mam. Ja sam stosuje lakiery modelarskie Humbrol w słoiczku i jestem zadowolony, a mat to w twoim przypadku nakładał bym na końcu po położeniu podkładu z Humbrola i raczej jako sprej. Jeszcze tak nie robiłem ale będę musiał spróbować, tak robi np. QN.
Czy ta druciana rama jest klejona czy lutowana?
: 2009-12-30, 10:43
autor: OSTOJA
Piterski pisze:Na dokładkę jeszcze lakier akrylowy matowy. Tu już zupełnie nie rozumiem czemu na tym etapie?
Wydruk laserowy świeci się jak "kreda" trzeba go było zmatowić. Akryl rozmazuje wydruk, BCG rozcieńczony wodą nie i został potraktowany jako warstwa rozdzielająca wydruk od akrylu. Warstwa Caponu rozdziela akryl od BCG. Rozprowadzany pędzlem akryl mógłby zniszczyć warstewkę BCG i rozpuścić wydruk dlatego warstewka BCG została odzielona od akrylu Caponem. Nawiżanie części do kształtowania będzie mogła być prowadzona wodą z "kapką" rozpuszczalnika Nitro od lewej strony arkusza. Pozdrawiam.
: 2009-12-30, 10:52
autor: Piterski
No tak ale samo błyszczenie nie jest problemem przy budowie modelu. Zauważ, że często modele, tych dobrych fachmanów, są po zbudowaniu lakierowane kilkoma warstwami połysku i na to dopiero mat. Wyglądają po tym doskonale.
Pierwsza operacja BCG i Caponem jest w świetle faktów zrozumiała, ale z akrylem matowym wstrzymał bym się do końca budowy. Obawiam się że taka ilość specyfików zbytnio usztywniła ci papier i będą powstawać "śliczne" załamania.
A jak z druga częścią mego pytania dotyczącą ramy kratownicy?
: 2009-12-30, 11:06
autor: OSTOJA
Piterski pisze:Czy ta druciana rama jest klejona czy lutowana?
Kratownica jest zrobiona z 1 mm drutu aluminiowego stosowanego w automatach spawalniczych spawających aluminium i jego stopy metodą TIG. Kratownica jest klejona Super Glue. Wykrzyżowania są zrobione z nitki nasączonej Caponem.
: 2009-12-30, 16:19
autor: OSTOJA
Kratownica ciąg dalszy.
