Strona 1 z 19
[R/G] PZL-46 Sum MM 1/82
: 2009-01-19, 21:20
autor: OSTOJA
Modele wykonane:
SMOK |
RWD-4 i 5bis |
SUM |
SROKA |
CZAPLA |
PWS-54 |
JASTRZĄB |
PWS-10 |
SLINGSBY |
WILGA |
WILK |
JUNAK |
WYŻEŁ |
P.24 |
RWD-22 |
GACEK |
An-2 |
CWJ |
WRONA |
SKOCZEK |
KOGUTEK |
PWS-3 |
KARAŚ |
RWD-10 |
PRZĄŚNICZKA |
LEAPER |
RWD-17 |
TARPAN |
CUB |
ŻUBR |
ANBO |
M2 |
ISKIERKA |
RWD-2 |
FOKKER F.VII |
SM-2 |
KOMAR |
JEŻYK |
GIL |
MUCHA ST. |
KOBUZ |
LIS |
BOCIAN |
BŻ-1 |
RWD-6 |
MEWA |
ORLIK II |
FOKA 4 |
SZCZE-2 |
ZLIN 42
Technika:
Jak zrobić drewniane śmigło |
Taśmy w naciągach skrzydeł wielopłatów |
Wykonanie żagli wypełnionych wiatrem |
Klej - dozowniki |
Retusz - TO PROSTE |
Skórzane obrzeża kabin |
Tłoczenie folii na oszklenia kabin |
Jak sobie poradzić z "listkami"
GALERIA
Na płycie parkingowej przed hangarem:
W hangarze:
___________________________________________________________
RELACJA
Ponieważ już widzę koniec z erwudziakami, więc zaczynam nową relację. Tym razem będzie to PZL-46 SUM autorstwa Leszka Kamudy.
Oczywiście budowa tego modelu tak jak i dotychczasowych będzie prowadzona z oryginału. Karton już pożółkły jeszcze grubszy niż w erwudziakach został zagruntowany obustronnie kaponem. Ponieważ autor zaprojektował skrzydełka z jakimś dziwnym profilem z dzwigarami typu kesonowego a ja nie bardzo przepadam za tego typu usztywnieniem więc postaram się zaprojektować w AtoCad'zie szkielet (żeberka i dźwigary). Co z tego wyjdzie - zobaczymy. Taki zaprojektowany szkielet jest podany w moim poście na stronie 3 tej relacji.
Ciekawe kto tym razem będzie mi kibicował i trzymał kciuki?

: 2009-01-19, 21:27
autor: edipodium
OSTOJA pisze:Ciekawe kto tym razem będzie mi kibicował i trzymał kciuki?

No jak to kto?! Wszyscy!!!

A na pewno ja bo ten model też mam w swoich zbiorach

, ale się raczej za niego nie wezmę, już się nie dam skusić

.
Tak więc
Powodzenia!!!
Pozdro!
: 2009-01-19, 21:45
autor: Ceva
Przepraszam

, czy można się przysiąść

.
Nie ukrywam że ciekawość mnie tutaj przygnała bo jeszcze nie widziałem Suma sklejonego na poziomie ( nie wydaje mi się żeby było inaczej

), a na Piterskiego to trzeba trochę poczekać

.
ps. W wolnych chwilach będę trzymał

.
: 2009-01-19, 21:45
autor: Kopco
hehe

ja również zasiadam w pierwszym rzędzie

Ostoja Twoja wersja "Smoka" zmotywowała mnie do próby podjęcia sklejenia tego galeona, dlatego też skupiam wzrok na Twojej nowej relacji
Pozdr. i powodzenia
: 2009-01-19, 21:51
autor: Matrix_OST
Ooo. I już widać, że będzie super prowadzona relacja i model będzie super sklejony

Ostojo mam prośbę. Bo pamiętam, że tam w opisie samolotu była taka informacja, że chyba 27 września ktoś przyleciał do oblężonej Warszawy. I moje pytanie czy mógłbyś wynotować i podać te nazwisko.
Oczywiście też trzymam kciuki

: 2009-01-19, 22:14
autor: OSTOJA
Dzięki dobre ludziska.
Matrix_OST, tu możesz sobie poczytać o Sumie i jego historii:
http://www.awiacja.republika.pl/pzl2.htm#PZL.46 . Nie bardzo chce mi się pisać (tam nawet nie ma takiej inforacji - nie zapominaj o tym, że to był okres komunistyczny i stanu wojennego), ostatnio bardzo leniwy się zrobiłem, ale Suma chyba dociągnę do końca.
Kopco, powodzenia przy Smoku, też czasem potrzymam kciuki.
edipodium pisze:ale się raczej za niego nie wezmę, już się nie dam skusić
tak Ci czwórka daje po "nerach", chyba przesadzasz. Ja trzymam kciuki za 4-kę i po cichu za 5-tkę.
Ceva, na czarnym w galerii 50-lecia MM Suma widziałem. Ciekawe jak długo trzeba będzie czekać na Pana P?

: 2009-01-19, 23:00
autor: Kroolo
OSTOJA, a możesz jakoś przybliżyć to jak zaprojektowałeś sobie szkielecik tych skrzydełek?
PS. kciuki oczywiście wolnymi chwilami będę trzymał!
: 2009-01-20, 08:00
autor: OSTOJA
Kroolo, z rozrysu pokryć centropłata i skrzydeł można "złapać" mniej więcej długość cięciw w poszczególnych charakterystycznych przekrojach - początek skrzydła zewnętrznego (jednocześnie koniec centropłata), początek lotki, koniec lotki. Po wyborze profilu (wybrałem profil przedwojenny IL 192 - bo taki miałem pod ręką) i rozstawie dżwigarów (znowu z rozrysu pokryć) znajduję z wybranego profilu ich wysokości i to by było na tyle. Czy mniej więcej zrozumiałe?

: 2009-01-20, 08:22
autor: Kroolo
Mniej więcej

Dzięki!
: 2009-01-20, 16:17
autor: edipodium
OSTOJA pisze:tak Ci czwórka daje po "nerach", chyba przesadzasz.
Nie przesadzam, poważnie mówię

. Nie mam pojęcia jak Ty ten silnik skleiłeś bez problemowo, mi nic pasować nie chciało. Tu musiałem przyciąć, tu dorobić...

. Jak zobaczysz zdjęcia tego co skleiłem to padniesz

.
Pozdro!
: 2009-01-20, 16:28
autor: Piterski
Aż usiadłem z wrażenia
OSTOJA, królu złoty niech Cię uściskam, a co do profili to czemu Waćpan się nie odezwie przecież ja dysponuje niejaka dokumentacją. Nie wiem czy akurat są tam profile ale troszkę tych rysuneczków leży w szarej kopercie, a reszta czyli ogon i kawałek kadłuba w pudle. w pudle.
: 2009-01-20, 16:46
autor: OSTOJA
edipodium pisze:Nie mam pojęcia jak Ty ten silnik skleiłeś
edi, Najpierw skleiłem silnik dopiero potem dokleiłem boki k-ba bo były za krótkie. Wręgę H musiałem przesunąć do tyłu o jakieś 2-3 mm bo część 15 była za krótka reszta poszła bez problemu.
Piterski pisze:przecież ja dysponuje niejaka dokumentacją
Piterski, jakoś dam radę, na razie walczę ze śmigiełkami do erwudziaków.
Piterski pisze:a reszta czyli ogon i kawałek kadłuba w pudle.
To jak juz nie ujrzy światła dziennego? :-/
: 2009-01-20, 17:31
autor: Gwiazda
I ja z checia poogladam sobie Twoja prace:)Trzymam kciuki:)
: 2009-01-20, 17:55
autor: OSTOJA
Gwiazda pisze:I ja z checia poogladam sobie Twoja prace:)Trzymam kciuki:)
Wielkie dzięki, zapraszam - są chyba jeszcze miejsca w "pierwszym rzędzie".

: 2009-01-20, 18:00
autor: Krakus
Wierzę, że będzie to model waloryzowany, ruchome powierzchnie sterowe, wysunięta ,,kołyska,, wyposażenie kabin i inne fikołki
Jendruś