[R] GPM - DAR MŁODZIEŻY 1:100
Moderatorzy: ModTeam, Sekretarz
Świetna robota :)
Z czego wykonujesz nagle? Czy zamierzasz zrobić Ruchome olinowanie, naprawdę ruchome na modelu?
Drugie pytanie, czym są te szare długie wzdłuż burt nad waterwejsami? Nie kojarzę żeby coś takiego było tam obecnie, a w instrukcji chyba jest opisane co to jest.
Pozdrawiam obecnie z Anglii :)
Z czego wykonujesz nagle? Czy zamierzasz zrobić Ruchome olinowanie, naprawdę ruchome na modelu?
Drugie pytanie, czym są te szare długie wzdłuż burt nad waterwejsami? Nie kojarzę żeby coś takiego było tam obecnie, a w instrukcji chyba jest opisane co to jest.
Pozdrawiam obecnie z Anglii :)
Nagle wykonuję z drutu mosiężnego i kładę kropelkę kleju i następnie maluję. Co do olinowania, na pewno będę chciał zrobić ruchome, raz że żona mi nie odpuści, żeby się nic nie ruszało na statku a dwa chciał bym, żeby było jak najbardziej profesjonalnie zrobione. Oczywiście zależy to wszystko od tego na ile mi pozwolą moje umiejętności, bo nad cierpliwością umiem zapanować, chociaż bywało, że skalpele lądowały na podłodze. A te szare długie elementy, na zdjęciu mogą być szare, one są białe długie ale nigdzie nie ma wzmianki o tym co to jest. W instrukcji jest tylko rysunek montażowy i na tym się kończy.
W międzyczasie klejenia Mayflower'a postanowiłem wziąć trochę w obroty Dar Młodzieży. Nie jest tego wiele ale zrobiłem póki co trochę elementów bukszprytu.
Watersztag, a w zasadzie jego część zrobiłem własnoręcznie z drutu 0,3mm...

siatkę zabezpieczającą z siatki na owady (białej, bo tylko taką miałem) i na początku miałem zostawić ale mi się wyjątkowo nie podobało więc pomalowałem farbką...


cdn...
Watersztag, a w zasadzie jego część zrobiłem własnoręcznie z drutu 0,3mm...

siatkę zabezpieczającą z siatki na owady (białej, bo tylko taką miałem) i na początku miałem zostawić ale mi się wyjątkowo nie podobało więc pomalowałem farbką...


cdn...
Witam wszystkich,
po półtora roku "przerwy" odświeżam relację. Zobaczymy czy uda się ją dokończyć.
A w niej, na początek, poprawiony bukszpryt. Tych bloczków na delfiniaku wycinanka nie przewiduje, zrobiłem je na podstawie zdjęć w necie. To samo dotyczy ściągaczy lin od siatek zabezpieczających i watersztagów.

Nadmienię, że prace nad fokiem trwają, który zrobiony jest w 40%.
PZDR
po półtora roku "przerwy" odświeżam relację. Zobaczymy czy uda się ją dokończyć.
A w niej, na początek, poprawiony bukszpryt. Tych bloczków na delfiniaku wycinanka nie przewiduje, zrobiłem je na podstawie zdjęć w necie. To samo dotyczy ściągaczy lin od siatek zabezpieczających i watersztagów.





Nadmienię, że prace nad fokiem trwają, który zrobiony jest w 40%.
PZDR
Witam zainteresowanych, przechodniów i tych znudzonych beznadziejnie gorącym dniem,
kolejna aktualizacja, czyli grot zamontowany.

Mam pytanie, mianowicie, jak są mocowane paduny przy pokładzie i przy masztach, czy to są takie same ściągacze jak w przypadku want? Jak by ktoś miał jakieś foto bardzo proszę o przesłanie. Z góry dzięki.
PZDR
kolejna aktualizacja, czyli grot zamontowany.



Mam pytanie, mianowicie, jak są mocowane paduny przy pokładzie i przy masztach, czy to są takie same ściągacze jak w przypadku want? Jak by ktoś miał jakieś foto bardzo proszę o przesłanie. Z góry dzięki.
PZDR
A jakie mocowanie pokazuje Twoje plany?
Z tego co ja sie orientuje paduny i baksztagi spelniaja podoban role co wanty. Z tym ze paduny i baksztagi wystepuja na duzych zaglowcach; natomiast same baksztagi mozna znalezc juz na wiekszych jachtach. Zarowno Baksztagi jak i Paduny usztywniaja stengi (wyzsze czesci masztu) i w zaleznosci od kursu moga byc luzowane lub wybierane (napewno baksztagi).
Przegladajac rozne plany ktore mam, widze ze paduny sa tak samo mocowane jak i wanty (czasem wystepuja z mniejszymi zbloczami, ale dalej w tym saym ukladzie bloczkow). Z tad wnioskuje, ze paduny byly stosowane jak olinowanie "stale".
Patrze w anglojezycznych ksiazkach i nie moge poki co odnalezc tlumaczenia dla "padun". Dla baksztagow jest to "backstay".
Tutaj masz przykladowy obrazek z historycznego zaglowca: https://www.syrenshipmodelcompany.com/r ... igfin4.jpg jak widzisz lina biegnaca za wantami jest zamocowany na "ruchomym zbloczu". Wiec powiedzailbym ze to baksztag ("olinowanie pol-stale" - takie okreslenie czasem wystepoje).
Moim zdaniem padun wystepowal na zaglowcach i byl poczatkowo tak samo mocowany jak wanta. Jednak z czasem ewolucji ozaglowania w ktorym kat chodzenia na wiatr statku sie wyostrzal, a co za tym idzie drzewce oraz zagle zaczely interferowac z (linami) padunami, wprowadzono system bloczkowy, ktory umozliwial luzowanie i wybieranie tej liny (czyli obecnych baksztagow) w zaleznosci od kata chodzenia na wiatr.
Oczywiscie moge sie mylic z powyzszymi wnioskami - a wtedy bardzo prosze o korekte.
Z tego co ja sie orientuje paduny i baksztagi spelniaja podoban role co wanty. Z tym ze paduny i baksztagi wystepuja na duzych zaglowcach; natomiast same baksztagi mozna znalezc juz na wiekszych jachtach. Zarowno Baksztagi jak i Paduny usztywniaja stengi (wyzsze czesci masztu) i w zaleznosci od kursu moga byc luzowane lub wybierane (napewno baksztagi).
Przegladajac rozne plany ktore mam, widze ze paduny sa tak samo mocowane jak i wanty (czasem wystepuja z mniejszymi zbloczami, ale dalej w tym saym ukladzie bloczkow). Z tad wnioskuje, ze paduny byly stosowane jak olinowanie "stale".
Patrze w anglojezycznych ksiazkach i nie moge poki co odnalezc tlumaczenia dla "padun". Dla baksztagow jest to "backstay".
Tutaj masz przykladowy obrazek z historycznego zaglowca: https://www.syrenshipmodelcompany.com/r ... igfin4.jpg jak widzisz lina biegnaca za wantami jest zamocowany na "ruchomym zbloczu". Wiec powiedzailbym ze to baksztag ("olinowanie pol-stale" - takie okreslenie czasem wystepoje).
Moim zdaniem padun wystepowal na zaglowcach i byl poczatkowo tak samo mocowany jak wanta. Jednak z czasem ewolucji ozaglowania w ktorym kat chodzenia na wiatr statku sie wyostrzal, a co za tym idzie drzewce oraz zagle zaczely interferowac z (linami) padunami, wprowadzono system bloczkowy, ktory umozliwial luzowanie i wybieranie tej liny (czyli obecnych baksztagow) w zaleznosci od kata chodzenia na wiatr.
Oczywiscie moge sie mylic z powyzszymi wnioskami - a wtedy bardzo prosze o korekte.
Witam odwiedzających,
mała aktualizacja pomimo braku czasu (tylko godzinka dziennie przy wiadomościach wieczornych) jednak coś idzie do przodu, czyli wszystkie maszty postawione
Nie wiem czy małego "falstartu" nie popełniłem pokazując z niedokończonym olinowaniem stałym, ale niech już będzie. Także kilka sztagów (tych łatwiejszych, że się tak wyrażę) i część padun na miejscu.
Przepraszam Was za poduszkę i kanapę ale biorąc pod uwagę, że model 1,1x0,6 m nie jest łatwo o miejsce. Przy skończonym olinowaniu stałym postaram się o lepsze miejsce. A póki co tak to wygląda.

PZDR
mała aktualizacja pomimo braku czasu (tylko godzinka dziennie przy wiadomościach wieczornych) jednak coś idzie do przodu, czyli wszystkie maszty postawione

Nie wiem czy małego "falstartu" nie popełniłem pokazując z niedokończonym olinowaniem stałym, ale niech już będzie. Także kilka sztagów (tych łatwiejszych, że się tak wyrażę) i część padun na miejscu.
Przepraszam Was za poduszkę i kanapę ale biorąc pod uwagę, że model 1,1x0,6 m nie jest łatwo o miejsce. Przy skończonym olinowaniu stałym postaram się o lepsze miejsce. A póki co tak to wygląda.


PZDR

No..., żagle będą, chociaż w pewnym momencie zastanawiałem się czy nie zostawić gołych masztów i rei, ale doszedłem do wniosku, że żaglowiec żagle musi mieć.
A tak na marginesie, sztagi na foku i grocie już zamontowane, dzisiaj wieczorem prawdopodobnie dojdą sztagi na bezanie potem paduny, wyblinki i olinowanie stałe będzie skończone.