
W 1967 roku brytyjska firma Alyis otrzymała zlecenie opracowania i konstrukcji rodziny lekkich gąsienicowych wozów bojowych. Podstawowymi założeniami prac były:
mała masa i wymiary umożliwiające transport lotniczy oraz jak największa unifikacja zespołów i części. Efektem tych prac był czołg rozpoznawczy FVIO1 Scorpion, jako bazowy i charakterystyczny pojazd całej rodziny składającej się jeszcze z sześciu innych wozów:
-niszczyciela czołgów FV102 Striker,
-rozpoznawczego transportera opanc. FV1O3 Spartan
-wozu sanitarnego FV1 04 Samaritan
-wozu dowódczo-sztabowego FV105 Sultan,
-wozu zabezpieczenia technicznego FV106 Samson,
-wozu rozpoznawczego FV1 07 Sci mitar.
Czołg Scorpion został wprowadzony do uzbrojenia armii brytyjskiej w 1972 roku. Pomimo stosunkowo dużego kalibru armaty (76,2 mm) i gąsienicowego układu jezdnego
jest to wóz bardzo lekki (masa bojowa 8260 kg), co pozwała na zabranie dwóch czołgów na pokład samolotu C-130 Hercules i jednego czołgu śmigłowcem CH-58.
Kadłub wieża czołgu wykonane są w całości ze stopów aluminium. Przednie płyty kadłuba bardzo silnie odchylono od pionu. Kadłub podzielony jest na trzy przedziały:
kierowania w przedniej części po lewej stronie, napędowy z przodu po prawej stronie i bojowy za nimi. Załoga czołgu składa się z trzech osób. Stanowisko kierowcy jest wyposażone w pojedynczy szerokokątny peryskop obserwacyjny wymieniany w warunkach ograniczonej widoczności na pasywny przyrząd noktowizyjny. Pozostałych
dwóch członków załogi mieści się w obrotowej wieży. Po lewej stronie wieży znajduje się dowódca, który jednocześnie jest ładowniczym, po prawej zajmuje miejsce działonowy.
Czołg Scorpion uzbrojony jest w brytyjską armatę L-23 kalibru 76,2 mm o bruzdowanym przewodzie lufy i sprzężony z nią karabin maszynowy kalibru 7,62 mm.
Armata nie posiada układu stabilizacji, przelicznika balistycznego i dalmierza oraz zdublowanych mechanizmów naprowadzania po stronie dowódcy. Podyktowane to zostało rygorystycznymi wymogami w stosunku do masy wozu. (to to takie ciężkie jest czy zajmuje tyle miejsca?)
Czołg wyposażony jest w układ ochrony przed bronią masowego rażenia. Scorpion jest wozem pływającym - przeszkody wodne pokonuje po zamontowaniu specjalnego zestawu przeprawowego zwiększającego wyporność. Napęd na wodzie zapewniają mu gąsienice.
Jednostką napędową Scorpiona jest silnik o zapłonie iskrowym Jaguar o mocy 190 KM. Jest to zmodyfikowana wersja silnika samochodowego, w którym dla spełnienia
wymogów wielopaliwowości zmniejszono stopień sprężania z 9 do 7,75, co spowodowało spadek mocy z 265 do 190 KM.
Dane taktyczno-techniczne czołgu FV 101 Scorpion:
Długość: 4780 mm - 191,2mm
Szerokość: 2235 mm - 89,4mm
Wysokość: 2490 mm - 99,6mm
Prześwit: 370 mm - 14,8mm
Masa: 8260 kg
Uzbrojenie: 1 armata L-23 kal. 76,2 mm z zapasem 40 naboi
1 krn kal. 7,62 mm z zapasem 3000 naboi
Moc silnika: 190 KM
Prędkość maks.: 80 km/h (po szosie)
Zasięg: 600 km
Pokonywanie przeszkód:
-brody do 1100 mm bez przygotowania, głębsze przeszkody wodne po przygotowaniu pływając
-rowy o szerokości do 2000 mm
-ściany o wysokości do 500 mm
Załoga:3 ludzi
Model będzie wykonywany w standardzie, z dodatkiem śrubek. Bierze udział w konkursie zło squadu na KW
Na początek szkielet, którego spasowanie było jeśli nie tragiczne to okropne





Jest znacznie mniejszy od rudziaka, ale bardziej zdetalizowany

fanów mojej relacji z budowy rudego informuję, że prace nad nim nie zostaną przerwane, będzie budowany równolegle ze scorpiem.
pozdro