Fiat CR. 42 Answer ( prawie jak Haliński...)

Sklejamy karton i papier... - Modelarstwo kartonowe

Moderatorzy: ModTeam, Sekretarz

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Ceva
Posty: 733
Rejestracja: 2007-04-27, 21:23
Lokalizacja: Sierpc

Fiat CR. 42 Answer ( prawie jak Haliński...)

#1 Post autor: Ceva » 2008-12-06, 13:46

Pewnie się już o mnie niepokoiliście czemu nie ma nowej relacji :-P :mrgreen: :mrgreen: .
Otóż po pierwszych cięciach i przymiarkach postanowiłem takową założyć. Jak wspominałem wcześniej będzie to relacja pod tajemniczym kryptonimem: "Prawie jak Haliński..." ;-) :-P . Do wyboru miałem kilka modeli spełniających to kryterium, a były to kupka modeli autorstwa Ł.Fuczka i ten oto Fiacik autorstwa K. Fiołka. Jako że z modelami tego pierwszego projektanta miałem już do czynienia, postanowiłem spróbować projektu tego drugiego projektanta. Złożyły się na to dwie sprawy, dyskusja w tym temacie http://www.sklejmy.com/viewtopic.php?t= ... hlight=iar i ta relacja http://www.kartonwork.pl/forum/viewtopic.php?t=7482 . Postaram się znaleźć argumenty za lub przeciw rzuconej przeze mnie tezie że projekty K. Fiołka wydają mi się niedokończone...

Teraz na wstępie kilka słów wyjaśnienia dlaczego tak twierdzę. O ile do grafiki niewiele mogę się przyczepić poza różnym wyglądem plam kamuflażu na osłonie silnika ( w odniesieniu do reszty płatowca ) i przesunięciem plam na styku statecznika poziomego ze sterami wysokości to do kreski jaką wykreślono model owszem. W obrębie jednego arkusza, ba nawet jednej części występują zarówno cienkie subtelne kreski jak i grube krechy. Kolejna sprawa to poza kilkoma rysunkami montażowymi ( nb. w niewielkim stopniu rozwiewającymi pojawiające się wątpliwości ) projekt nie zawiera żadnych podpowiedzi ( lakonicznego opisu również nie liczę ) odnośnie jak należy z niektórymi częściami postępować tzn. brak jest oznaczeń co wyciąć , jak i z której strony zwinąć część w rurkę ( i w jak zwinąć czy ściśle czy z dziura w środku ). Na wielu elementach brakuje także oznaczeń wzajemnego ich połączenia, a rysunki jak wspomniałem na zbyt wiele pytań nie odpowiadają.

A teraz właściwa część relacji.
Zgodnie z opisem budowy zacząłem od kabiny. Chodzi mi po głowie żeby trochę pokombinować czyli wykonać z drutu imitację kratownicy w kabinie. Żeby mieć jakąś podstawę do działania zmontowałem szkielet kabiny, choć to może za dużo powiedziane szkielet. Żeby się odznaczał się jaką taką sztywnością i stabilnością w czasie m. in. przymiarek poszycia dorobiłem pod podłogą kawałek podłużnicy.
Obrazek
Połączenia wzmocniłem superglutem co później zapewne przeklnę :evil: . Żeby się na próżno nie na grzebać przy wnętrzu kabiny przygotowałem do przymiarki poszycie.
Obrazek Obrazek
Wydało mi się dziwnym brak ząbków z tyłu segmentu więc zostawiłem trochę naddatku. Po przymierzeniu wewnętrznego poszycia kabiny do szkieletu nawet ładnie pasowało. Zdziwiłem się trochę jak zacząłem pasować część zewnętrzna poszycia. Jak widać na zdjęciach była ewidentnie za krótka do części wewnętrznej. Zagadką stulecia było odgadnięcie jak mają być w takim wypadku umieszczone względem siebie oba poszycia. Z przymiarek wyglądało że mają się stykać prawie przy tylnym końcu, bo tam akurat poszycie zewnętrzne zamknęło się na wewnętrznym. Moim zdaniem tak nie mogło być, bo jak z jednej strony wręga ledwo co wystaje za obrys poszycia zewnętrznego, a z drugiej jest to prawie wielkość 2 mm! Różnice w wymiarach są widoczne na zdjęciach.
Obrazek Obrazek
Jak widać na tych i wcześniejszych zdjęciach zdecydowałem się na przyklejenie poszycia zewnętrznego na środku kolorowej części poszycia wewnętrznego( po niewielkim jego skróceniu po obwodzie ). Przyjąłem to za bazę do dalszych kombinacji, które miały polegać na dopasowaniu rozstawu wręg do szerokości poszycia. Podstawą takiego myślenia było to że, większość opracowań przewiduje że wręga nie wystaje z poszycia
Obrazek
przez co nie przeszkadza w prawidłowym doklejeniu kolejnego segmentu o zmniejszającej się średnicy. Wystająca poza obrys wręga to uniemożliwia. Zanim podejmę tą decyzję zrobiłem dwa segmenty przylegające do końców segmentu kabinowego. Tylny widać na zdjęciu powyżej. Wręga wycięta po linii była minimalnie za mała, ale dorobiłem drugą i wycięta na zewnątrz linii pasowała idealnie.
Segment przed kabiną.
Obrazek
Wręga pasowałaby idealnie gdybym nie wkleił paska łączącego, a tak skończyło się na szlifowaniu obwodu. Na wrędze są jeszcze jakieś tajemnicze wycięcia ( prawdopodobnie pod km-y ).
Wstępne pasowanie do siebie poszyć wypadło bardzo dobrze.
Postanowiłem że jedynie cofnę przednią wręgę skracając podłogę i korygując obwód wręgi.
Tylnej wręgi nie będę wsuwał do środka bo coś mi się wydaje patrząc na rysunki że nie będzie to dobrym pomysłem. Zresztą jej wysunięcie nie przeszkadza w połączeniu segmentów.
Obrazek
Segmenty są na razie połączone na sucho więc szczelina jeszcze się zmniejszy poza tym są przesunięcia druku. Przy wycinaniu staram się zostawiać jak najmniej linii obrysowej na wycinanym elemencie. Może dzięki temu uzyskam mniej widoczne połączenia na tak jasnym kamuflażu. Poszycia segmentów oczywiście podklejam brystolem, no i zapomniałbym o najważniejszym arkusze przed wycięciem potraktowałem Caponem :-D .

No to chyba teraz zabiorę się za demolowanie zaglutowanego szkieletu kabiny :evil: i zaczynam tworzenie kratownicy.

CDN...

Awatar użytkownika
edipodium
Posty: 1345
Rejestracja: 2007-07-23, 10:06
Lokalizacja: Poręby
Kontakt:

#2 Post autor: edipodium » 2008-12-06, 15:26

No to Panie Wojtku ja się pędem do pierwszego rzędu ryję :-P :mrgreen: . Bardzo ładną, włoską maszynkę kleisz. Szkoda tylko że jest tych modeli tak mało :-( .
Powodzenia!
Pozdro!

Awatar użytkownika
el_paw
Posty: 2109
Rejestracja: 2006-08-02, 22:06
Lokalizacja: Biała Rawska

#3 Post autor: el_paw » 2008-12-06, 15:48

Znowu Włoch :?: Chętnie popatrzę. Teraz Savoja nie będzie latać bez osłony myśliwskiej :mrgreen:

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Ceva
Posty: 733
Rejestracja: 2007-04-27, 21:23
Lokalizacja: Sierpc

#4 Post autor: Ceva » 2008-12-06, 21:31

Tak na szybko ( przed pójściem do pracy ) pochwalę się dzisiejszymi postępami.

Szkielet kabiny udało się w miarę kulturalnie rozdzielić ( pokażę jutro ). Skróciłem więc podłogę o 2 mm i zmniejszyłem obwód przedniej wręgi kabinowej.
Mogłem teraz bez przeszkód przymierzyć segmenty z obu stron kabiny.
Obrazek Obrazek
A że byłem ciekawy co będzie dalej zrobiłem wszystkie segmenty kadłuba za wyjątkiem ostatniego.
Obrazek Obrazek Obrazek
Dwa pierwsze nie chciały pozować do zdjęcia bo nie chciały się trzymać na sucho reszty.
Wręgi pasowały bardzo dobrze z tym że przednie trzeba było ukosować, ale to prawie oczywiste. Szczeliny między segmentami jeszcze się powinny zmniejszyć kiedy do ich montażu użyję kleju. Pozostaje tylko żałować że drukarnia się nie popisała ( przesunięcia druku na krawędziach segmentów ) bo wtedy osiągnięty efekt mógłby być jeszcze lepszy.
Tak więc po trudnym początku na razie idzie wyśmienicie :-D .

CDN...

Awatar użytkownika
Ceva
Posty: 733
Rejestracja: 2007-04-27, 21:23
Lokalizacja: Sierpc

#5 Post autor: Ceva » 2008-12-07, 17:15

edipodium pisze:Bardzo ładną, włoską maszynkę kleisz.
Cieszę się że się podoba :-D .
edipodium pisze:Szkoda tylko że jest tych modeli tak mało :-( .
Ale dobrze że chociaż są 8-) .
el_paw pisze:Znowu Włoch :?:
Niestety przedostatni w moich zbiorach :-( jak mi wyjdzie ten Fiat to chyba zamówię jeszcze tego G-50 8-) .
el_paw pisze:Teraz Savoja nie będzie latać bez osłony myśliwskiej :mrgreen:
Ona nie latała sama mam jeszcze sklejonego MC 202, ale teraz to dopiero będzie obstawa :mrgreen: .

A teraz tak jak wspomniałem we wczorajszym szybkościowym poście dwa słowa o dopasowaniu szkieletu wnętrza kabiny. Jak wspomniałem rozglutowywanie w miarę poszło i udało się oddzielić przednią wręgę. Nie chciałem rydzykować ;-) większą demolką więc dorobionej przeze mnie podłużnicy nie ruszałem. Z podłogi odciąłem 2 mm i we wrędze wyciąłem otwór pod podłużnicę. Po spasowaniu całości w następujący sposób
Obrazek
użyłem gluta i znowu miałem szkielet w całości.
Obrazek
A skoro szkielet był gotowy i spasowany jak należy zrobiłem imitację kratownicy kadłuba.
Obrazek Obrazek
Jak na pierwszą kratownicę to chyba może być :roll: :?:
Kratownica jest zrobiona z drutu miedzianego na wzór części z wycinanki tylko nie ma grubości/średnicy 1mm a 0,8 mm i chyba nie jest to za dużo.
No to teraz nie pozostaje nic innego jak zacząć wyposażać kabinę.

CDN...

Awatar użytkownika
edipodium
Posty: 1345
Rejestracja: 2007-07-23, 10:06
Lokalizacja: Poręby
Kontakt:

#6 Post autor: edipodium » 2008-12-07, 20:24

:shock: Łoł, ale kratownica. Już się doczekać nie mogę jak ją wyposażysz :mrgreen: .
Pozdro!

Awatar użytkownika
Ceva
Posty: 733
Rejestracja: 2007-04-27, 21:23
Lokalizacja: Sierpc

#7 Post autor: Ceva » 2008-12-10, 13:27

edipodium pisze: :shock: Łoł, ale kratownica. Już się doczekać nie mogę jak ją wyposażysz :mrgreen: .
No i już niedługo to może nastąpić...

A teraz czas na kolejny odcinek relacji.
Wyposażenie kabiny. Przyznam się że aż się zastanawiam co pisać bo mój zachwyt po pasowaniu poszycia jakoś prysł :-| .
Elementy wyposażenia kabiny już mam prawie gotowe.
Obrazek
Drążek sterowy i orczyk. Do wykonania tych elementów autor nie przewidział żadnych szablonów z drutu. Mnie się wydawało niedorzeczne zwijanie niektórych elementów z kartonu więc zastąpiłem je drutem.
Obrazek
Panele sterowania.
O ile prawego nic nie mam co komentować poza porównaniem do rysunku z wycinanki
Obrazek
to o lewym wspomnę kilkoma słowami. Papierowe dźwignie zamieniłem na druciane o takich samych wymiarach jak wycinankowe. Oklejka góry panelu była za nieco długa ( w miejscach tych wystających łuków ), ale to nic strasznego.
Za to lewy panel trochę dziwnie pasuje na swoje miejsce w kokpicie. Jest jakby za wysoki i nie zakrywa miejsca przewidzianego dla niego na podłodze.
Obrazek
Problem pasowania elementów na ich miejsca występuje zresztą i przy innych elementach wyposażenia.
Obrazek
Poza tym mam wrażenie że elementy wyposażenia na rysunkach montażowych mają mniejsze gabaryty niż w rzeczywistości.
Obrazek
Przygotowałem też do montażu elementy fotela pilota.
Obrazek
Zostało mi tylko wykonać pasy, a najbardziej zastanawia mnie obecność łańcuchów.
Obrazek
Na rysunku znowu wszystko jest mniejsze.
Obrazek
Nic takiego nie znalazłem na fotografiach oryginałów. Zresztą pasy mam zamiar dorobić drugie tylko nie wiem jak wyglądały w tym samolocie sprzączki do ich spinania.
Tablica przyrządów( brakuje jeszcze celownika z podstawą).
Obrazek Obrazek
Tak wygląda moja jej interpretacja na podstawie rysunków montażowych. Jak już wiadomo rysunki swoje i projekt swoje. Np. taka część 24. Rzućcie okiem na rysunki i potem na to zdjęcie.
Obrazek
Pasowanie tablicy do kratownicy zresztą też się różni od tego co pokazują rysunki.
Obrazek

Muszę teraz zacząć kombinować jak to wszystko ze sobą zegrać. A jak Wam się chce to rzućcie okiem na zdjęcia oryginału i resztę komentarza sobie dopiszcie.
http://www.tantopergioco.it/nggallery/p ... gallery-7/
http://www.tantopergioco.it/nggallery/p ... allery-22/
http://www.tantopergioco.it/nggallery/p ... allery-24/

CDN...

Awatar użytkownika
OSTOJA
Posty: 3840
Rejestracja: 2008-06-13, 10:23
Lokalizacja: Mielec (Ostróda)

#8 Post autor: OSTOJA » 2008-12-10, 14:36

Brak słów :shock:

Awatar użytkownika
Ceva
Posty: 733
Rejestracja: 2007-04-27, 21:23
Lokalizacja: Sierpc

#9 Post autor: Ceva » 2008-12-10, 17:27

Trochę poupychałem gratów w kokpicie.
Obrazek Obrazek Obrazek
W fotelu pilota na razie nie montowałem siedziska bo jeszcze nie wiem jakie pasy do niego umocować. Poduszka oparcia jest przyklejona wyżej niż sugeruje autor. Lewy panel przykleiłem mniej więcej tak jak sugeruje wycinanka. Prawy przykleiłem podobnie jak w oryginale. Nie mogłem w całości zamontować panelu z tablicą rozdzielczą (nie mieści się między poszyciem a kratownicą ), dlatego zacząłem powoli go przerabiać. Na początek obciąłem wysięgniki do montażu tablic z zegarami. Jednak mimo wszystko tablice nadal się nie mieszczą. Prawdopodobnie będę musiał jeszcze oderwać mocowanie tablic i je podnieść. Jednak poczekam z tym do momentu zamontowania "garba" przed i za kabiną, może to coś wyjaśni. A jak to się nie uda to zrobię jakąś wariację na temat :evil: .

CDN...

Awatar użytkownika
edipodium
Posty: 1345
Rejestracja: 2007-07-23, 10:06
Lokalizacja: Poręby
Kontakt:

#10 Post autor: edipodium » 2008-12-10, 18:40

No to widzę Ceva że lekko nie masz. Ale efekt na razie jest super :-D , walcz się nie poddawaj ;-) :mrgreen: .
Pozdro!

Awatar użytkownika
Qwark
Posty: 357
Rejestracja: 2008-03-09, 19:34
Lokalizacja: Świnoujście
Kontakt:

#11 Post autor: Qwark » 2008-12-10, 18:48

Oczywiscie model przed oddaniem do druku byl testowo sklejany? Zycze wytrwalosci.

Awatar użytkownika
Ceva
Posty: 733
Rejestracja: 2007-04-27, 21:23
Lokalizacja: Sierpc

#12 Post autor: Ceva » 2008-12-11, 13:13

Qwark pisze:Oczywiscie model przed oddaniem do druku byl testowo sklejany?
Oczywiście był :roll: , jak znajdę w sieci fotkę to wstawię.

A teraz pewnie nie bardzo się zdziwicie jak pokażę sklejony kadłub.
Obrazek Obrazek Obrazek
Oprofilowanie przed kabiną na razie przyłożone na sucho, bo jeszcze muszę je przymierzyć z wiatrochronem no i oczywiście jakoś zamontować tablicę przyrządów.
Jak już o tym wspominałem przy składaniu na sucho segmentów kadłuba powtórzę i teraz miód spasowanie :-D .
Autor jednak o czymś zapomniał. Nie zaznaczył wycięć w poszyciu segmentu pod wnęki karabinów i nie umieścił wypełnienia tych wnęk :-? . Coś będę musiał dorobić tylko że nie ma z czego.
Obrazek
A tu jeszcze pokaz finezji graficznej :->
Obrazek
Szkoda że większych krech się autorowi nie narysowało...

CDN...

Awatar użytkownika
edipodium
Posty: 1345
Rejestracja: 2007-07-23, 10:06
Lokalizacja: Poręby
Kontakt:

#13 Post autor: edipodium » 2008-12-11, 15:23

Ceva pisze:Szkoda że większych krech się autorowi nie narysowało...
Co ty chcesz, fajne kreski :-P !
A tak na serio to może dało by się to jakoś skalpelem zdrapać i za retuszować? Poza tym model wychodzi przepięknie, tak trzymaj :-D !
Pozdro!

Awatar użytkownika
el_paw
Posty: 2109
Rejestracja: 2006-08-02, 22:06
Lokalizacja: Biała Rawska

#14 Post autor: el_paw » 2008-12-11, 22:32

Oj Wojtuś kadłub normalnie palce lizać :mrgreen: Bardzo fajnie wygląda też to czerwone tło od razu przykłuwa uwagę ;-) A co do krech to też chciałbym mieć w swoich modelach takie krechy, byle tylko łączenia segmentów tak mi wychodziły jak Tobie.

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Ceva
Posty: 733
Rejestracja: 2007-04-27, 21:23
Lokalizacja: Sierpc

#15 Post autor: Ceva » 2008-12-18, 20:06

Czas na ostatnią ( przed zawieszeniem na czas budowy Bryzy ) aktualizację postępów z prac nad Fiatem.
Dzisiaj będzie dużo zdjęć i mało pisania. Tym razem padło na usterzenie. Było trochę z nim ( a zwłaszcza ze szkieletem ) kombinacji większość widać na zdjęciach. Rysunków montażowych oczywiście brak.
Usterzenie pionowe.
Obrazek
ster kierunku
Obrazek
Obrazek
Usterzenie poziome.
Ster wysokości.
Obrazek
i po przeróbce
Obrazek
Obrazek
Obrazek Obrazek
I przyklejone do kadłuba wraz z oprofilowaniami które jak widać kleiłem SG.
Obrazek Obrazek
Przymierzony na sucho ster kierunku i dorobione we właściwym miejscu otwory pod cięgna oraz wycięcia pod dźwignie napędu steru.
Obrazek
Jak widać na usterzeniu jest inny wzór ciapek niż na kadłubie ( pewnie kadłub malował Sergio, a stateczniki Fabrizio :roll: :mrgreen: )
Na garbie powinny być zrobione owiewki, niestety te kartonowe były za małe i nie zakrywały miejsc na nie przeznaczonych. Ponieważ miejsca przyklejenia były pokolorowane postanowiłem eksperymentalnie zrobić bąbelki z kleju wikolowatego.
Obrazek Obrazek
Mam nadzieję że po malowaniu lakierem matowym nie będzie to źle wyglądało.
I ostatni element do pokazania to owiewka za kabiną. Na razie jeszcze przyłożona na sucho bo nie mam gotowych pozostałych części do przymierzenia.
Obrazek Obrazek
I w tym momencie zawieszam relację na czas relacji z budowy Bryzy z MM-a.

( mam nadzieję że szybki )
CDN...

ODPOWIEDZ

Wróć do „Karton i Papier”