[Konkurs] Hawker Hurricane Mk.IIC Model-Art

Sklejamy karton i papier... - Modelarstwo kartonowe

Moderatorzy: ModTeam, Sekretarz

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Ceva
Posty: 733
Rejestracja: 2007-04-27, 21:23
Lokalizacja: Sierpc

[Konkurs] Hawker Hurricane Mk.IIC Model-Art

#1 Post autor: Ceva » 2008-03-03, 19:16

Witam Was serdecznie w mojej nowej relacji :-D .

Na warsztacie wylądował tym razem temat dość klasyczny żeby nie powiedzieć komercyjny, czyli Hawker Hurricane Mk.IIC autorstwa Ł. Fuczka a wydany przez Answer.

Żeby nie popełnić falstartu w przypadku schodów na początku budowy coś niecoś zrobiłem i dlatego mam już co pokazać.
Szkielet sekcji kabinowej z początkami wnętrza kabiny ( nawet udało mi się domieszać odpowiedni kolor podobny do answerowskiego cocpit green ).
Obrazek
Dwie z części szkieletu mają niewłaściwe oznaczenie grubości tektury ( 0,5 mm zamiast 1 mm ) na jaką trzeba je podkleić ( tak przynajmniej wynikało z miejsc gdzie należało je przykleić i z dopasowania pozostałych elementów szkieletu ). Są to części 10i i 11a na zdjęciu zaznaczone strzałkami.
Obrazek
Jeszcze wydaje mi się że trzeba będzie zukosować krawędzie cz. 10i ( zaznaczone na zdjęciu ), wiele na to wskazuje ale nie instrukcja. Czy to będzie konieczne okaże sie później.
Obrazek
Zacząłem też mierzyć wewnętrzne poszycie ścianek kabiny i też coś nie do końca zgadzało się, bo górna krawędź ścianki wypadała trochę za nisko. Póki co na razie odłożyłem ten element i zająłem się przygotowywaniem poszycia.
Tak mi sie spodobało w A-10 podklejanie poszycia brystolem, a zwłaszcza jego sztywność że nie mogłem i w tym modelu tego sobie odmówić. Tak też uczyniłem.
Obrazek
i nawet przymierzyłem sklejony segment do szkieletu,
Obrazek
a dlaczego do szkieletu skoro ten segment rozpoczyna się własną wręgą? Ano dla tego żeby uzyskać równe połączenie poszycia. Poza wygładzeniem i ukosowaniem wręgi papier ścierny był zbędny. Za to był potrzebny przy wrędze zamykającej segment do usunięcia nadmiaru wręgi razem z linią obrysową ( interesują Was takie drobiazgi?).
Wróciłem więc do pasowania poszycia wnętrza kabiny z warstwą zewnętrzną. Skleiłem ze sobą wierzch ze spodem, zacząłem przymierzać i co? Zobaczcie na zdjęciach. Po zgraniu ze sobą jednej strony
Obrazek
druga wyglądała tak.
Obrazek
Wyjściem okazało się rozcięcie poszycia wewnętrznego na dwa kawałki i indywidualne doklejenie do poprzedzającego poszycia.
Obrazek
Tak sklejone poszycie mam teraz łatwiej pasować i widzę że ukosowanie cz.10i o którym wspomniałem wcześniej będzie jednak konieczne. Konieczne będzie także zamalowanie białych fragmentów ścianek wnętrza kabiny przy podłodze.
Udało mi się też po raz pierwszy w mojej karierze sklejacza zrobić przeszkloną tablicę przyrządów.
Obrazek Obrazek

Nie bardzo jestem zadowolony z szaty graficznej modelu bo po pierwsze jest łaciaty ( różne odcienie czarnego ), po drugie w trakcie nanoszenia hiper biper szaty graficznej zniknęły z poszyć segmentów kreseczki ułatwiające zgrywanie się ze sobą poszyć i wręg z poszyciem i miejsc przyklejenia innych części.

Do zobaczenia w następnym odcinku.

CDN...

Awatar użytkownika
Sprudin
Posty: 698
Rejestracja: 2007-04-07, 02:05
Lokalizacja: Łódź

#2 Post autor: Sprudin » 2008-03-03, 19:29

A kuku
1 i znowu pierwszy :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Nie myśl sobie, tu też będę zaglądał, a co :lol:

Pozdrawiam!!!

Awatar użytkownika
el_paw
Posty: 2109
Rejestracja: 2006-08-02, 22:06
Lokalizacja: Biała Rawska

#3 Post autor: el_paw » 2008-03-03, 20:08

Witam w konkursie :-) Czekałem, czekałem i się doczekałem :mrgreen:
Chętnie zobaczę jak wygląda ten Hurricanek w 3d.

Życzę powodzenia i pozdrawiam

Awatar użytkownika
piter16
Posty: 1059
Rejestracja: 2007-10-22, 20:37
Lokalizacja: Bydgoszcz

#4 Post autor: piter16 » 2008-03-03, 20:15

No to widzę, że adrenaliny za mało, jeszcze jeden konkurs! :mrgreen:

Życzę powodzenia w klejeniu! Będę często tu zaglądał!

Powodzenia! :mrgreen:

Awatar użytkownika
Kroolo
Posty: 3148
Rejestracja: 2006-08-05, 15:28
Lokalizacja: Lublin

#5 Post autor: Kroolo » 2008-03-03, 23:09

Heej! No fajny temat sobie obrałeś! Widziałem kilka sklejonych i świetnie się prezentowały! Będę często zaglądał, zwłaszcza że mam zamiar go ulepić, tylko w innym malowaniu :-) Pozdrawiam!

Awatar użytkownika
Ceva
Posty: 733
Rejestracja: 2007-04-27, 21:23
Lokalizacja: Sierpc

#6 Post autor: Ceva » 2008-03-05, 15:29

Sprudin pisze:tu też będę zaglądał, a co :lol:
:mrgreen:
el_paw pisze:Witam w konkursie :-) Czekałem, czekałem i się doczekałem :mrgreen:
Skoro obiecałem to i jestem :-)
piter16 pisze:No to widzę, że adrenaliny za mało, jeszcze jeden konkurs! :mrgreen:
Jaka adrenalina? Po prostu dobra zabawa :-) .


Prace nad Hurricanem postępują powoli bo coś grypopodobnego mnie dopadło. Nie mniej coś sie dzieje na warsztacie.
Mam już przygotowane do montażu prawie wszystkie segmenty kadłuba ( na zdjęciu tylko sekcja ogonowa silnikowa nie dawała się sensownie wyeksponować) . Tytułem kronikarskiego obowiązku wspominam, że wszystkie wręgi za wyjątkiem 10c i 32 wymagały zmniejszenia obwodu w stopniu nieco większym niż tylko usunięcie linii obrysu.
Obrazek
Dalsze elementy wyposażenia kabiny, reszta już jest prawie w całości w kabinie.
Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek
Zaczyna się też wyjaśniać ( choć nie do końca ) kwestia grubości tektury na jaką należało podkleić cz. 10i. Po przeanalizowaniu dwóch relacji na "czarnym" autorstwa Stachoo i Ł. Fuczka-autora projektu miałem jeszcze większy mętlik w głowie niż przed. Mianowicie Stachoo do budowy swojego Hurricana użył wręg laserowych i tam ta nieszczęsna część 10i była wycięta z tektury 1mm. I mimo zastosowania laserów dziwnie mu się szkielet zrobił. W relacji autora projektu widać cz. 10i podklejoną na tekturę 0,5mm. I tu nasuwa się pytanie gdzie leży pies pogrzebany?
Może sprawa tej głupiej cz.10i brzmi banalnie ale ja już nie potrafię bezmyślnie sklejać modeli. Ciekawi mnie co, jak i dlaczego jest zrobione tak a nie inaczej.
W swoim modelu w końcu zukosowałem krawędzie cz.10i. Przykleiłem też pierwszy segment za kabiną i jadę dalej. Trochę dziwnie pasuje oprofilowanie za kabiną, ale o tym to już w następnym odcinku.

CDN...

Awatar użytkownika
el_paw
Posty: 2109
Rejestracja: 2006-08-02, 22:06
Lokalizacja: Biała Rawska

#7 Post autor: el_paw » 2008-03-05, 20:22

Ceva pisze:Skoro obiecałem to i jestem
Jak mawiał Pawlak w kultowych Samych Swoich: " U mnie słowo droższe od piniędzy" ;-)

Czekam na ciąg dalszy i oby to coś grypopodobne Cię puściło.

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Ceva
Posty: 733
Rejestracja: 2007-04-27, 21:23
Lokalizacja: Sierpc

#8 Post autor: Ceva » 2008-03-06, 13:21

el_paw pisze:Jak mawiał Pawlak w kultowych Samych Swoich: " U mnie słowo droższe od piniędzy" ;-)
Aż takiej radykalnej deklaracji to nie chciałem składać :mrgreen: .

Ponieważ z chorobą trzeba walczyć aktywnie Hurricane'owi przybywa części.
Na początek widok ogólny dotychczasowych postępów.
Obrazek Obrazek
Na zdjęciach widać różnicę odcieni elementów poszycia ( zwłaszcza zaraz za kabiną ). W tym samym miejscu widać ( zwłaszcza po lewej stronie ) moje niedokładne wycięcie elementu ( został szary pasek ). Jest to poniekąd spowodowane rozmyciem druku , a w którejś z recenzji modelu z f-my Answer była zachwalana doskonała jakość druku :-| . Fakt, że może szukam winnych swojej nieudolności w myśl zasady, że kiepskiej baletnicy przeszkadza itd... co nie zmienia faktu że druk nie jest dobry i jednakowo ostry na wszystkich częściach. Może uda Wam się dostrzec to o czym mówię na poniższym zdjęciu. Rozmycie konturów cz. 62 jest widoczne, a dla przykładu cz. 52a wygląda zupełnie inaczej.
Obrazek
Tak czy inaczej jestem pozytywnie zaskoczony pasowaniem poszycia, a jedyne poprawki brały się stąd że miałem trudno trafić podczas wycinania w kontur elementu. O dziwo nie zgubiłem też symetrii kadłuba.
Obrazek Obrazek

A teraz wymądrzeń wokół kabiny ciąg dalszy.
W związku z tym że nie do końca poprawnie nakleiłem cz.10i na tekturę 1mm przy pasowaniu oprofilowania za kabiną powstawała szczelina.
Obrazek
Nie do końca pasowało mi też to że dolne krawędzie tej części zachodziły na poszycie boku kadłuba. Niestety tak to zostało zaprojektowane ( tak przynajmniej widać w relacji autora modelu) . W związku z tym wręga 10k była szersza od miejsca na które trzeba było ją nakleić to i tak wydawało mi się to za szeroko ( nawet przy zachodzącym poszyciu ).
Obrazek
Postanowiłem ją nieco spiłować i później skrócić poszycie oprofilowania, żeby uzyskać płynne przejście garbu w poszycie boczne ( bo u mnie nie będzie otwartej osłony kabiny i nie będzie co miało ukryć tego uskoku ) .
Obrazek
Czy i jak mi to wyjdzie wkrótce się przekonacie.
Jeszcze pokażę jeden z dowodów że ze szkieletem nie wszystko jest w porządku. Za szczupła ( w górnej części ) wręga zamykająca kabinę od tyłu. Po obu stronach jest tak samo.
Obrazek
Jeszcze trochę nie widzi mi się miejsce pod oprofilowanie kółka ogonowego, a co za tym idzie jego kształt.
Obrazek
Ale w tym przypadku nie będę szukał ( być może ) dziury w całym bo nie mam pod ręką żadnej dokumentacji poza modelem z AH. W tym modelu wygląda to trochę inaczej ( jak zresztą wiele elementów ). Ale to nie porównywanie ze sobą tych dwóch modeli jest celem mojej pisaniny.

CDN...

Awatar użytkownika
Kroolo
Posty: 3148
Rejestracja: 2006-08-05, 15:28
Lokalizacja: Lublin

#9 Post autor: Kroolo » 2008-03-06, 13:51

Szybki jesteś :-) Dawaj dalej!

Awatar użytkownika
Ceva
Posty: 733
Rejestracja: 2007-04-27, 21:23
Lokalizacja: Sierpc

#10 Post autor: Ceva » 2008-03-06, 15:26

Kroolo pisze:Dawaj dalej!
Nie poganiaj mnie bo tracę oddech.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Awatar użytkownika
Kroolo
Posty: 3148
Rejestracja: 2006-08-05, 15:28
Lokalizacja: Lublin

#11 Post autor: Kroolo » 2008-03-06, 22:57

Ceva pisze:Nie poganiaj mnie bo tracę oddech...
Świat pełen jest tajemnic... ;-)

To już wiemy jakie kapele lubimy :-) a tak na serio to stworzyłeś kadłub gdy ja ledwo wyciąłem części osłony silnika do Hellcata :-)

Awatar użytkownika
Ceva
Posty: 733
Rejestracja: 2007-04-27, 21:23
Lokalizacja: Sierpc

#12 Post autor: Ceva » 2008-03-06, 23:15

Kroolo pisze:stworzyłeś kadłub gdy ja ledwo wyciąłem części osłony silnika do Hellcata
To nie moja wina :roll: :mrgreen:

Siedzę w domu, dłubię i roboty ubywa.
Dopasowałem po swojemu oprofilowanie za kabiną, statecznik pionowy i oprofilowanie kółka ogonowego.
Obrazek
Musiałem nieco przyciąć przód statecznika bo jego tylna krawędź nie tworzyła linii prostej z zakończeniem kadłuba. Potem przykleiłem na spodzie oprofilowanie kółka ogonowego ( musiałem je nieco rozpłaszczyć aby zakryć nierówno ( z uskokiem ) narysowane miejsce jego przyklejenia ).
Obrazek Obrazek
Potem wziąłem się za ster kierunku. Na poszyciu jest bardzo precyzyjnie zaznaczone przez autora miejsce i długość nacięcia niezbędnego do uformowania przedniej krawędzi steru.
Obrazek
Po sklejeniu nie wyszła rewelacja, zwłaszcza od dołu chociaż góra też nie lepsza. Na szczęście dół nie będzie zbyt widoczny.
Obrazek Obrazek
Kolejnym etapem budowy jest statecznik poziomy.
Zacząłem oczywiście od szkieletu...
Obrazek
...w którym lewe żeberko pasowało do prawego dźwigara i prawe do lewego.
Obrazek
Szkieletu obu stateczników są połączone ze sobą i kadłubem za pomocą drucianego dźwigara, którego szablonu brak w wycinance. Średnica drutu wynika z zaznaczenia otworu na żeberku, na którym jest też obrys jednego z elementów stanowiących gniazdo dźwigara. Kieszonka ma wymiary 1,5x1,0 mm a drut jest okrągły.
Obrazek
Po oklejeniu poszyciem
Obrazek
zrobiłem przymiarkę do kadłuba. Wychodzą takie małe szczelinki.
Obrazek Obrazek
Zacząłem też sklejać stery wysokości. Do poszycia których przymierzyłem żeberka...
Obrazek
Spróbuję dopasować do siebie pokazane wyżej elementy których pasowanie zostało chyba przeoczone przez autora.

CDN...

Awatar użytkownika
tad
Posty: 1145
Rejestracja: 2006-09-17, 16:19
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#13 Post autor: tad » 2008-03-06, 23:33

Cześć,
model wychodzi Ci bardzo fajnie, jednak mnie niepokoi ostatni segment kadłuba (z napisem BE 500). Na kilku zdjęciach widać, że od góry nie pasuje do reszty - nie ma płynnego przejścia (litera L), tylko jest załamanie - o co z tym chodzi?
TAD

Awatar użytkownika
Ceva
Posty: 733
Rejestracja: 2007-04-27, 21:23
Lokalizacja: Sierpc

#14 Post autor: Ceva » 2008-03-06, 23:49

tad pisze:Na kilku zdjęciach widać, że od góry nie pasuje do reszty - nie ma płynnego przejścia (litera L), tylko jest załamanie - o co z tym chodzi?
Taki kształt grzbietu kadłuba jest niestety przewidziany w projekcie :-? .

rowin
Posty: 11
Rejestracja: 2007-11-08, 08:43
Lokalizacja: Lublin

#15 Post autor: rowin » 2008-03-07, 15:11

świetnie Ci Ceva idzie, jestem pod ogromnym wrażeniem, zresztą to, że umiesz kleić pokazałeś już na A-10, a tutaj dalszy popis. NICE

kurde zastanawia mnie tylko ten segment o którym pisze TAD, normalnie wygląda jak z innego modelu!!! i nijak ma się do bryły samolotu! na pewno dobrze go skleiłeś?? :)

pozdrawiam

ODPOWIEDZ

Wróć do „Karton i Papier”