7TP

Moderatorzy: ModTeam, Sekretarz

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
edipodium
Posty: 1345
Rejestracja: 2007-07-23, 10:06
Lokalizacja: Poręby
Kontakt:

7TP

#1 Post autor: edipodium » 2010-02-27, 20:29

W 1930 roku zakupiono 38 brytyjskich czołgów lekkich Vickers E. Miały posłużyć jako baza do zaprojektowania własnej konstrukcji w Biurze Państwowych Zakładów Inżynieryjnych. Opracowano tam projekt o nazwie Vickers Armstrong Ursus (VAU33). Miał być napędzany szwajcarskim silnikiem Saurer o mocy 100KM, lecz z powodu dużej ilości wad został szybko zastąpiony produkowanym w Polsce na szwajcarskiej licencji silnikiem disela Saurer VBLDb o bezpośrednim wtrysku paliwa i mocy 110KM. Silnik był umieszczony w oddzielnym przedziale podnosząc tym samym bezpieczeństwo załogi. Zużywał 80 litrów paliwa na 100km. Zbiorniki ropy znajdowały się w przedniej części kadłuba łacznie na 130 litrów.

Prototyp

Pierwszy prototyp powstał w 1934 roku. Testy wykazały, że lepiej radzi sobie w terenie niż Vickers, ale ma troche niższą prędkość maksymalną. Zwiekszono w tym czasie opancerzenie czołgu do 17mm oraz wzmocniono zawieszenie, które nadal opierało się na projekcie Vickersa. Taką konstrukcję zaprobowano i w 1935 roku ruszyła seryjna produkcja pierwszych 22 egzemplarzy. Były one wytwarzane w wersji jedno- i dwuwieżowej. Wersja jednowieżowa była uzbrojona w specjalnie przystosowane działko przeciwpancerne Bofors wz. 36 37mm oraz sprzężony z nim karabin maszynowy Browning wz. 30 7,92mm. Załoga składała się z trzech osób. Uzbrojenie obsługiwał dowódca czołgu, który miał zbyt dużo obowiązków i było to jedną z wad czołgu. Wieża była skonstruowana ze szkieletu pokrytego płytami pancernymi. Obracała się ręcznie na łożysku kulkowym. W późniejszych wersjach w tylnej części wieży dobudowano niszę, w której przewożono radiostację oraz dodatkową amunicję. Czołg przwoził 80 pocisków do działka oraz 3960 naboi karabinowych. Wersja dwuwieżowa uzbrojona była w dwa karabiny maszynowe. Po kilku zmianach przyjęto na uzbrojenie karabiny Browning wz. 30 7,92mm. Wersja ta mogła pomieścić do 6000 naboi. Konstrukcja wież była zbliżona do wieży w modelu jednowieżowym. W jedenej z nich przebywał dowódca, a w drugiej załogant. W modelu jednowieżowym pełnił on rolę ładowniczego działka. Szybko jednak zrezygnowano z wersji dwuziwżowej i rozwijano tylko wersję jednowieżową.

Produkcja

Wojsko Polskie planowało wyposażenie oddziałów w 412 czołgi 7TP. Produkcja przebiegała jednak powoli na skutek przeznaczania większości funduszy na produkcję armatek przeciwpancernych. Duże znaczenie miały również informacje z Hiszpanii, gdzie sowieckie T-26 były łatwo niszczone przez lekkie armatki przeciwoancerne. W tym celu rozpoczęto prace nad ulepszoną wersją o nazwie 9TP i na pewien czas wstrzymano produkcję 7TP zmniejszając tym samym ich stan w 1939 roku o około 50 egzemlarzy. Spowodowało to ograniczenie ilości wyprodukowanych maszyn do 132. Ilość ta wystarczyła do wyposażenia dwóch batalionów (jeden w ramach Armii "Prusy", drugi w Armii "Łódź"), a 11 maszyn dwuwieżowych i 11 oddanych z fabryki już we wrześniu trafiło do obrony Warszawy. 7TP był najlepszym polskim czołgiem podczas kampanii. Był znacznie lepszy od niemieckich Pz-1 i Pz-2 oraz sowieckiego T-26 i porównywalny z Pz-3, Pz-35(t) i Pz-38(t). 7TP bardzo dobrze radził sobie w boju jeżeli tylko wróg nie miał bardzo dużej przewagi liczebnej.

Dane techniczne czołgu 7TP
Załoga: 3 osoby
Opancerzenie: przód kadłuba 13-17mm, wieża 15mm, bloki 10-13mm, góra 10mm, dół 5-9,5mm
Uzbrojenie: armata Bofors wz. 37 kal. 37mm
karabin maszynowy Browning wz. 30 kal. 7,92mm
Zapas amunicji: 80 pocisków do działa
3960 anboi do karabinu
Masa własna: 9900kg
Długość całkowita:4880mm
Szerokość: 2430mm
Wysokość: 2300mm
Prześwit: 380mm
Silnik / moc silnika: Saurer diesel VBLDb / 110KM
Maksymalna prędkość po drodze: 37km/h
Zasięg po drodze / w terenie: 160km / 130km
Głębokość brodu: 1m
Pokonywanie wzniesień: do 35°
Pokonywanie rowów (szerokość): 1,8m
Nacisk jednostkowy: 0,71kg/cm2
Pojemność baku: 130l
Zużycie paliwa droga / teren: 81 litrów na 100km / 100 litrów na 100 km

Źródło:www.1939.pl


Model czołgu 7TP który tutaj prezentuję jest z internetowego wydawnictwa ExclusiweModels. Model został przeze mnie przeskalowany z 1/72 na 1/50.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Awatar użytkownika
el_paw
Posty: 1984
Rejestracja: 2006-08-02, 22:06
Lokalizacja: Biała Rawska

#2 Post autor: el_paw » 2010-02-28, 15:07

Zainteresowanych tematem odsyłam pod ten link ...
http://odkrywca-online.com/projekt-7tp- ... tml#569238
... jest to "relacja" z odbudowy tego wspaniałego polskiego czołgu.

Pozdrawiam

ODPOWIEDZ

Wróć do „Wrzesień '39”