[Relacja] Jelcz Berliet PR 100 (Modelik)

Sklejamy karton i papier... - Modelarstwo kartonowe

Moderatorzy: ModTeam, Sekretarz

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Ceva
Posty: 733
Rejestracja: 2007-04-27, 21:23
Lokalizacja: Sierpc

#76 Post autor: Ceva » 2009-07-04, 10:18

Wystającej z podłogi dźwigni zmiany biegów w Berliecie nie szukajcie bo jej n.b. nie ma. Berliet miał skrzynię automatyczną i jej sterowanie było w formie jojsticka umieszczonego jak pamiętam na lewej konsoli koło kierowcy lub po prawej pod kierownicą ( dokładnie nie pamiętam a fotki nie mam pod ręką ).

Awatar użytkownika
r-t
Posty: 2302
Rejestracja: 2007-04-08, 19:16
Lokalizacja: Bristol UK

#77 Post autor: r-t » 2009-07-04, 10:28

Z tego co wyczytałem w sieci wynika że w Jelczu były montowane : Wilson 60 ME (półautomatyczna) i Wilson BXSA 108 (manualna) :roll:

Awatar użytkownika
scorpions
Posty: 1587
Rejestracja: 2008-02-17, 12:19
Lokalizacja: prawie Wrocław

#78 Post autor: scorpions » 2009-07-04, 11:12

A to w żółtej obwódce to co to jest?
Obrazek

Zdjęcie pochodzi z artykułu o pr100.

Awatar użytkownika
scorpions
Posty: 1587
Rejestracja: 2008-02-17, 12:19
Lokalizacja: prawie Wrocław

#79 Post autor: scorpions » 2009-07-04, 14:33

"Autobus posiadał ponadto półautomatyczną skrzynię biegów firmy Wilson, zastąpioną później - ze względu na dużą awaryjność - zwykłą przekładnią manualną tego samego producenta" - cytat z wikipedii.
Jeżeli miał skrzynię manualną to musiał mieć jakiś lewarek do ich zmiany , a nie sądzę żeby była to "wajcha" przy kierownicy ( patrz zdjęcie powyżej)
zresztą zakładając iż faktycznie takich lewarków nie było to chyba prawd historycznych nie złamię ani nikogo nie obrażę jeżeli taki lewarek zostawię u siebie ( zresztą ciężko byłoby go teraz oderwać) pozatym dodaje to uroku całej konstrukcji ( wydaje mi się że wygląda całkiem nieźle ).
pzdr

Awatar użytkownika
belfast
Posty: 1535
Rejestracja: 2009-03-18, 22:16
Lokalizacja: Warszawa

#80 Post autor: belfast » 2009-07-04, 14:37

witam :-D wygląda dobrze i zdecydowanie upiększa wnętrze ;-)
a jeszcze mam takie pytanko w kwestii raczej formalnej: a czy ten lewarek nie powinien być raczej prosty tak jak to był w "autosanach" :?:

Awatar użytkownika
scorpions
Posty: 1587
Rejestracja: 2008-02-17, 12:19
Lokalizacja: prawie Wrocław

#81 Post autor: scorpions » 2009-07-04, 16:30

belfast pisze:a czy ten lewarek nie powinien być raczej prosty tak jak to był w "autosanach
No dobre pytanie a odpowiedź brzmi...niewiem , może i powinien być prosty( zresztą jak widzisz chodzą słuchy że w ogóle go nie powinno być) ale taki skrzywiony chyba ładniej wygląda a jak już mówiłem nawet jeśli odbiegniemy troche od realu i dodamy coś od siebie to chyba nic się nie stanie , mam nadzieję.

Awatar użytkownika
belfast
Posty: 1535
Rejestracja: 2009-03-18, 22:16
Lokalizacja: Warszawa

#82 Post autor: belfast » 2009-07-04, 16:42

scorpions pisze:No dobre pytanie a odpowiedź brzmi...niewiem , może i powinien być prosty( zresztą jak widzisz chodzą słuchy że w ogóle go nie powinno być) ale taki skrzywiony chyba ładniej wygląda a jak już mówiłem nawet jeśli odbiegniemy troche od realu i dodamy coś od siebie to chyba nic się nie stanie , mam nadzieję.
pewnie że się nic nie stanie :mrgreen:
tak zacząłem grzebać w necie żeby zobaczyć co z tą skrzynią :?: i znalazłem pierwowzór na którym najprawdopodobniej wzorował się autor:
Obrazek
to jest zdjęcie odrestaurowanego autobusu. i być może w nim jest już automatyczna skrzynia taka jak w późniejszych odmianach tego jelcza ale nasz PR100 miał albo manualną albo półautomatyczną skrzynię :mrgreen:

Awatar użytkownika
scorpions
Posty: 1587
Rejestracja: 2008-02-17, 12:19
Lokalizacja: prawie Wrocław

#83 Post autor: scorpions » 2009-07-04, 16:58

No to zależy z ktorego roku pochodzi ten autobus na zdjęciu , MODELIK podaje że jest to model autobusu z 1972 a więc teoretycznie jeden z pierwszych , a z tego co piszą na wikipedii pierwsze berliety miały skrzynie automatyczne tak więc w tym wypadku należy rację przyznać cevie , bo po stwierdzeniu awaryjności tych automatów zastąpiono je skrzyniami manualnymi co zresztą napisałem trochę wyżej i tu można zadać kolejne pytanie ;w którym roku je zastąpiono chociaż chyba ten z 72 od tego z 75 ( bo wtedy ponoć przestali je produkować) niewiele pewnie się różnił a jeżeli doszło już do montażu skrzyni manualnej to musiał on miec lewarek co niejako potwierdza podane ( twoje)zdjęcie kilka postów wyżej.
A co do tego na czym się wzorował autor , to nie zdziwiłbym się gdyby projektował ten autobus z pamięci.
Podsumowując:
Generalnie ustaliliśmy że nie wnikając jak było naprawdę zostawimy taki lewarek gdyż ładnie wygląda i dodaje uroku całemu wnetrzu.
Zgadzacie się ze mną :?:

Awatar użytkownika
Ceva
Posty: 733
Rejestracja: 2007-04-27, 21:23
Lokalizacja: Sierpc

#84 Post autor: Ceva » 2009-07-04, 17:07

scorpions pisze:Zgadzacie się ze mną :?:
Ja najbardziej zgadzam się z
scorpions pisze:nie zdziwiłbym się gdyby projektował ten autobus z pamięci.
zresztą wszystkie jego "dzieła" to wariacje "na temat" najwięcej przypominające oryginał z nazwy :evil: .

ps. jakby Ci się chciało zbliżyć ten model wyglądem do oryginału to popatrz na umieszczoną wyżej fotkę i na wycinankę, a zwłaszcza słupki okalające przednią szybę i kształt szyb trójkątnych na bokach z przodu.

Awatar użytkownika
scorpions
Posty: 1587
Rejestracja: 2008-02-17, 12:19
Lokalizacja: prawie Wrocław

#85 Post autor: scorpions » 2009-07-04, 17:47

Ceva pisze:zresztą wszystkie jego "dzieła" to wariacje "na temat" najwięcej przypominające oryginał z nazwy
To fakt

A po z tym ja sądze że w tym modelu dużo znalazłoby się rzeczy które są niezgodne z oryginałem niezależnie od tego na czym opierał się autor , ale myślę iż możemy dobrnąć do końca wykonując tego jelcza tak jak on przewidział w wycinance najwyżej co nieco zmieniając lub dodając od siebie , ewentualnie w galerii końcowej będziemy porównywać co się nie zgadza , ok?
pzdr

Awatar użytkownika
belfast
Posty: 1535
Rejestracja: 2009-03-18, 22:16
Lokalizacja: Warszawa

#86 Post autor: belfast » 2009-07-04, 19:00

Ceva pisze:zresztą wszystkie jego "dzieła" to wariacje "na temat" najwięcej przypominające oryginał z nazwy
kurcze a na mnie czekają jeszcze Nysa i syrena jego autorstwa :-?

Awatar użytkownika
scorpions
Posty: 1587
Rejestracja: 2008-02-17, 12:19
Lokalizacja: prawie Wrocław

#87 Post autor: scorpions » 2009-07-04, 19:08

belfast pisze:kurcze a na mnie czekają jeszcze Nysa i syrena jego autorstwa
Już coś kiedyś wspominałem na temat nysy - wylądowała w koszu. Jak skleisz tą nysę w standardzie poprawnie to osobiście przyjadę do Warszwy Ci pogratulować. Kolega IRON_84 ten model popełnił ale go malował , a jeżeli on go malował tzn. że poprawnie w standardzie nie da się go skleić.
pzdr

Awatar użytkownika
scorpions
Posty: 1587
Rejestracja: 2008-02-17, 12:19
Lokalizacja: prawie Wrocław

#88 Post autor: scorpions » 2009-07-05, 09:27

Witam wszystkich z Jelczańskich zakładów produkcyjnych ( pracują nawet w niedzielę) !

Powstała jedna burta i przymiarka na sucho
Obrazek Obrazek
Niestety nie obyło się bez strat własnych ,bo trochę poszycie sie ubrudziło i już nie mogę z tym nic zrobić.
Panel boczny kierowcy
Obrazek

I zrobiłem jeszcze jedną parę drzwi ( prawie zrobiłem jeszcze poręcze)
Obrazek
I tu pytanie czy z tej kolorowej strony retuszować je pod kolor czy na czarno gdyż od wewnętrznej strony są one czarne?
Ostatnio zmieniony 2009-07-05, 12:47 przez scorpions, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Ceva
Posty: 733
Rejestracja: 2007-04-27, 21:23
Lokalizacja: Sierpc

#89 Post autor: Ceva » 2009-07-05, 10:08

scorpions pisze:czy z tej kolorowej strony retuszować je pod kolor czy na czarno gdyż od wewnętrznej strony są one czarne?
Ja bym chyba na czarno machnął. Taka imitacja uszczelki 8-) . Chociaż wyretuszować część zewnętrzną i wewnętrzną też niegłupie.

Awatar użytkownika
scorpions
Posty: 1587
Rejestracja: 2008-02-17, 12:19
Lokalizacja: prawie Wrocław

#90 Post autor: scorpions » 2009-07-05, 10:44

Ceva pisze:Chociaż wyretuszować część zewnętrzną i wewnętrzną też niegłupie.
No ale zostaje jeszcze środek z tektury więc machnę na czarno.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Karton i Papier”