Nakajima B5N2 Kate

Moderatorzy: ModTeam, Sekretarz

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
edipodium
Posty: 1345
Rejestracja: 2007-07-23, 10:06
Lokalizacja: Poręby
Kontakt:

Nakajima B5N2 Kate

#1 Post autor: edipodium » 2009-04-25, 13:44

Nakajima B5N (oznaczenia amerykańskie Kate) (jap. B5N) - trzymiejscowy pokładowy samolot torpedowo-bombowy konstrukcji japońskiej z okresu II wojny światowej.

Zamówienie na ten świetny samolot pokładowy złożono w 1935 r., opracowywana konstrukcja zastąpiła używane wcześniej w marynarce japońskiej pokładowe samoloty bombowe budowane w układzie dwupłata. Projekt otrzymał nazwę Type K. Prototyp oblatany w styczniu 1937 r. nosił oznaczenie B5N1. W pierwszym prototypie zamontowano hydrauliczny mechanizm składania końcówek płata,jednak zrezygnowano z niego na rzecz mechanizmu ręcznego, gdyż sprawiał problemy. Pierwsze samoloty seryjne (Model 11) od razu wysłano do Chin, gdzie sprawdzano ich przydatność w warunkach bojowych. W grudniu 1939 r. powstała wersja B5N2 Model 12 z nowym silnikiem o mniejszej średnicy i większej mocy. Do 1941 r. samolot budowano w firmie macierzystej. Później, do 1943 r., produkcję kontynuowano w zakładach Aichi Takei Denki K.K. i Dai-Juichi Kaigun Kokusho. Łącznie zbudowano 1150 egzemplarzy tego udanego samolotu, w tym także 30 sztuk wersji szkolnej B5N1-K, w zakładach Nakajima wyprodukowano 669 samolotów. Po wycofaniu z lotniskowców uderzeniowych B5N2 stosowano na lekkich lotniskowcach. Do końca wojny maszyny tego typu służyły w szkołach lotniczych, wykorzystywano je również do ataków kamikaze.
(wikipedia)

Link do relacji:
http://www.sklejmy.com/viewtopic.php?t=2829
Galeria:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Pozdro!

Awatar użytkownika
el_paw
Posty: 2109
Rejestracja: 2006-08-02, 22:06
Lokalizacja: Biała Rawska

#2 Post autor: el_paw » 2009-04-25, 17:33

Efektowna maszyna. Gratuluję i witam w projekcie grupowym.

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
edipodium
Posty: 1345
Rejestracja: 2007-07-23, 10:06
Lokalizacja: Poręby
Kontakt:

#3 Post autor: edipodium » 2009-04-25, 18:34

el_paw pisze:Efektowna maszyna. Gratuluję i witam w projekcie grupowym.
Dzięki! Udział w projekcie to dla mnie zaszczyt ;-) .

Mała aktualizacja informacji:
,,Do roku 1935 Cesraska Marynarka Wojenna ogłosiła 10 shi, spis wymagań dotyczący jednosilnikowego bombowca szturmowego, który zastąpiłby Yokosuka B4Y1 (...)
Wymagania były następujące:
Rozpietość: mniej niż 16 m. Mechanizm składania skrzydeł redukujący rozpiętość do 7,5 m.
Uzbrojenie: 1 torpeda o wadze 800 kg lub taki sam ładunek bomb, uzbrojenie defensywne 1 x 7,7 mm karabin maszynowy.
Prędkość maksymalna: 330 km/h na wysokości 2000 m.
Zasięg: przy prędkości 250 km/h 4 godz. lotu, zasięg maksymalny 7 godz. lotu.
Załoga: trzy osoby
Napęd: silnik o układzie gwiazda Nakajima Hikari lub MItsubishi Kinsei" (cytat za: Krzysztof Zalewski, Japońskie lotnictwo pokładowe, Warszawa 1998, s. 398)
KOnkurs rozstrzygał sie między zakładami Mitsubishi i Nakajima. Zakłady Nakajima zaprezentowały kilka nowatorskich rozwiązań, składane do góry skrzydło, wyposażono je także w klapy Fowlera. Samolot oblatano w 1937 roku. Maszyna osiągnęła prędkość 370 km/h, jednak pojawiły się kłopoty z instalacją hydrauliczną. Wówczas zrezygnowano z klap Fowlera i zastosowano zwykłe. (na podstawie Krzysztof Zalewski, Japońskie lotnictwo pokładowe, Warszawa 1998, s. 398)
Po użyciu samolotu w Chinach opracowano nową wersję nazwaną ,,POkładowy Bombowiec Szturmowy Typ 97 Model 12" czyli B5N2. PIerwszy lot prototypu w grudniu 1939r. Zastosowano silnik Nakajima Sakae 11 o mocy 1000 KM o mniejszym przekroju (zamiast silnika Nakajima Hikare w dwóch wersjach 700 i 770 KM).(cytat za: Krzysztof Zalewski, Japońskie lotnictwo pokładowe, Warszawa 1998, s. 398)
Dane B5N2
Rozpiętość: 15,51 m
Długość: 10,3
Wysokość: 3,7
Powierzchnia skrzydeł: 37,7
Masa własna: 2279 kg
Masa max: 4100 kg
prędkość max: 378 km/h
prędkość przelotowa: 260 km/h
czas wznoszenia na 3000 m: 7 min, 40 sek
Pułap: 8260 m
Zasięg: 978 km (max 1990)
Pozdro!

Awatar użytkownika
MagicOPromotion
Posty: 5
Rejestracja: 2009-05-04, 10:47
Lokalizacja: England
Kontakt:

Nakajima B5N2 Kate

#4 Post autor: MagicOPromotion » 2009-05-27, 13:41

nie ma za co... Hehe no mo¿e kiedy¶ do niej wrócisz. No i czekamy na resztê waszych propozycji, co siê sta³o z Kate??? Jak uda³o jej siê wróciæ z wyspy???

No co wy ludzie, nie macie ¿adnego pomys³u???

Awatar użytkownika
tad
Posty: 1145
Rejestracja: 2006-09-17, 16:19
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#5 Post autor: tad » 2009-05-27, 16:10

Na co pomysłu? Od kiedy "Wy" pisze się z małej litery?

Przepadam za takimi oszołomami - wypadnie taki zza węgła, narobi wrzasku, nikt nic nie zrozumie, ale nie szkodzi - bo już go nie ma.
TAD

Awatar użytkownika
edipodium
Posty: 1345
Rejestracja: 2007-07-23, 10:06
Lokalizacja: Poręby
Kontakt:

#6 Post autor: edipodium » 2009-05-28, 09:34

MagicOPromotion, ja tak samo jak tad nic a nic nie rozumiem z tego co napisałeś. Do czego mają się odnosić Twoje słowa? O jaką wyspę Ci chodzi?
Pozdro!

Naveed123
Posty: 1
Rejestracja: 2013-08-30, 08:26
Lokalizacja: Faisalabad

#7 Post autor: Naveed123 » 2013-08-30, 08:33

maksymalna: 330 km/h na wysokości 2000 m. :mrgreen:

kaszak
Posty: 1
Rejestracja: 2018-02-26, 00:13

#8 Post autor: kaszak » 2018-02-26, 00:14

hm... ładnie!

ODPOWIEDZ

Wróć do „Wings over Pacific”