P-38 Lightning

Moderatorzy: ModTeam, Sekretarz

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Kroolo
Posty: 3148
Rejestracja: 2006-08-05, 15:28
Lokalizacja: Lublin

P-38 Lightning

#1 Post autor: Kroolo » 2009-03-16, 00:32

[center]Lockheed P-38 Lightning
[/center]
Lockheed P-38 Lightning należy do najbardziej znanych samolotów II wojny światowej, a być może i historii. Być może nie tak liczny jak inne maszyny amerykańskie, ale z pewnością bardzo skuteczny, o czym świadczy lista amerykańskich asów II wojny.

W 1937 roku Dowództwo Sił Powietrznych Armii Stanów Zjednoczonych przedstawił założenia dotyczące budowy wysokościowego samolotu myśliwskiego. Już wtedy postawiono parametry, które wówczas były wygórowane. W zakładach Lockheeda za projekt zabrał się zespół Halla Chibbarda.Już wiosną 1937 roku były gotowe pierwsze rysunki, przedstawiające już wtedy samolot dwusilnikowy, z układem podwójnej belki ogonowej. 23 czerwca tego roku Lockheed podpisał z rządem kontrakt na mocy którego miał zostać zbudowany prototyp, który otrzymał oznaczenie XP-38. Prace projektowe ciągnęły się do końca 1937 roku i w styczniu 1938 z zakładach w Burbank rozpoczęto budowę prototypu. Pierwszy lot XP-38 odbył się 27 stycznia 1939 roku. Próba pobicia rekordu prędkości w przelocie długodystansowym zakończyła się katastrofą maszyny, 11 lutego tego roku. Mimo tego prace nad samolotem były dalej prowadzone i 27 kwietnia 1939 roku podpisano umowę na dostarczenie 13 egzemplarzy partii wstępnej, oznaczonej YP-38.


Prototyp XP-38


Jeszcze przed pierwszym lotem YP-38 podpisano, we wrześniu 1939 roku, pierwszą umowę na dostawy 66 maszyn seryjnych. Pierwszy lot YP-38 odbył się 16 września 1940 roku, jednak zaobserwowano niebezpieczne drgania w okolicy usterzenia ogonowego. Zmiany konstrukcyjne spowodowały, że dostawy maszyn przedseryjnych rozpoczęły się w marcu 1941 roku. W tym samym czasie rozpoczęto dostawy maszyn seryjnych, oznaczonych P-38A, które gotowość operacyjną uzyskały do końca 1941 roku. W tym samym roku wybrano dla P-38 oficjalną nazwę, z dwóch kandydatur: Lightning i Atlanta, wybrano tą pierwszą.

Ogólnie wyprodukowano 9923 samoloty, z których ostatnie wycofano ze służby w 1955 roku. Produkcja odbywała się w macierzystych zakładach Lockheeda oraz w zakładach Consolidated-Vultee.

Opis konstrukcji

P-38 był jednomiejscowym samolotem myśliwskim przystosowanym do operowania z baz lądowych. Samolot zbudowany całkowicie z metalu, średniopłat w układzie belkowym, z chowanym podwoziem z kółkiem przednim.

Środkowy kadłub, centralny, wykonany był jako konstrukcja półskorupowa. W przedniej części mieściła uzbrojenie strzeleckie i amunicję. W dolnej części nosa umieszczona była antena UKF. Za nimi znajdowała się kabina pilota, która była osłonięta trójczęściowym wiatrochronem wykonanym ze szkła pancernego. Pod kabiną znajdowało się koło przednie podwozia. Kadłuby zewnętrzne, belki silnikowe, wykonane z duraluminium. W przedniej części umieszczone były silniki wraz z chłodnicami oleju. Za nimi znajdowały się sprężarki, a pod nimi umieszczone były golenie podwozia. W tylnej części belki przechodziły w usterzenie kierunku.

Płat nośny wolnonośny, dwudzielny, o obrysie trapezowym. Na dolnym i górnym pokryciu końcówek zainstalowano światła antykolizyjne. Płat wyposażony był w hamulce aerodynamiczne i klapy Flowera. Paliwo umieszczone było w centropłacie i płatach zewnętrznych, zbiorniki wyposażone były w wkładki samouszczelniające.

Napęd zapewniały dwa silniki firmy Allison rodziny V-1710 różnych wersji. Silniki zbudowane były w układzie V i posiadały po 12 cylindrów i napędzały trójłopatowe śmigła firmy General Electric.


P-38 Lightning


Uzbrojenie P-38 składało się początkowo z 1 działka o kalibrze 37 mm i 4 karabinach maszynowych kalibru 12,7 mm . Całość umieszczona była w przedniej części kadłuba centralnego. Później w miejsce działka zainstalowano nowe, o mniejszym kalibrze. Dodatkowo na belkach pod centropłatem można było podwiesić bomby o łącznej masie 1400 kg , a na zaczepach pod płatem zewnętrznym wyrzutnie pocisków rakietowych kalibru 127 mm .

Wersje

P-38A - pierwsza wersja seryjna samolotu, uzbrojona w 1 działko 37 mm i 4 karabiny maszynowe kal. 12,7 mm i wyposażona w silniki Allison V-1714-27.

P-38D
- wymieniono działko 37 mm na działko Madsen o kalibrze 23 mm , zainstalowano zbiorniki paliwa z wkładkami samouszczelniającymi.

P-38E - ponownie zmieniono uzbrojenie, działko 23 mm wymieniono na działko 20 mm , zespół napędowy zmieniono na Allison V-1710-27.

P- 38F - zmieniono zespół napędowy na Allison V-1710-49 o mocy startowej 1325 KM , pod centropłatem zamontowano belki na których można było podwiesić bomby lub zbiorniki paliwa.

P-38G - samoloty otrzymały nowe klapy Flowera, polepszające zwrotność w czasie walk manewrowych, wymieniono silniki na Allison V-1710-51.

P-38H - wymieniono silnik na Allison V-1710-89 o mocy 1425 KM , wraz z silnikami pojawiły się nowe turbosprężarki.

P-38J - samoloty tej wersji otrzymały przeprojektowany wlot powietrza do chłodnic, co mimo pozostawienia tych samych silników co w wersji H spowodowało podniesienie osiągów. Dodatkowo zwiększono pojemność wewnętrznych zbiorników paliwa o 208 litrów . W układzie sterowania zainstalowano hydrauliczne wzmacniacze lotek, co pozwoliło na szybsze wykonywanie manewrów.

P-38J Snoop Dog - dwumiejscowa wersja P-38J, w której drugi członek załogi znalazł się w przedniej części kadłuba centralnego, w miejscu uzbrojenia. Zadaniem drugiej osoby była obsługa celownika bombardierskiego, samoloty służyły do naprowadzania P-38 wyposażonych w bomby.

P-38L - wymieniono silnik na Allison V-1710-111 o mocy startowej 1475 KM i mocy krótkotrwałej 1600 KM . Pod skrzydłami zainstalowano wyrzutnie rakiet niekierowanych. Samoloty tej wersji posiadały radary AN/APS-13 służące do ochrony ogona.

P-38M - wersja nocnego myśliwca, powstała w wyniku przebudowy 75 samolotów wersji P-38L. Samoloty były w wersji dwumiejscowej, drugi członek załogi zajmował miejsce za pilotem i był operatorem radaru. Radar ASH podwieszony został pod przód centralnego kadłuba.

Lightning Mk-1 - wersja dla RAFu, wyposażona w silniki Allison V-1710 C-15 o mocy 1040 KM , samoloty nie posiadały sprężarek.

Lightning Mk-2 - druga wersja dla RAFu, wyposażona w silniki Allison F-2R, bez sprężarek.


W służbie

Będąc wyspecjalizowanym myśliwcem wysokościowym Lightning nie był tak masowo używany, jak inne amerykańskie konstrukcje. Pierwsze loty bojowe P-38 wykonały po zajęciu przez siły amerykańskie Islandii, zadaniem samolotów była osłona konwojów atlantyckich. Pierwsze zwycięstwo powietrzne P-38 odniesione zostało 14 sierpnia 1941 roku właśnie nad Atlantykiem, porucznik Elza Shahan zestrzelił samolot patrolowy FW-200 Condor. W 1942 roku samoloty pojawiły się w Anglii, skąd wykonywały loty bojowe nad Francją. Po zakończeniu walk w Afryce Północnej, także tam pojawiły się P-38, wykonując loty nad południową Francją, i Włochami. W późniejszym okresie walk jednostki z Afryki przerzucono do Włoch, skąd mogły operować nad Niemcami i innymi państwami Europy. P-38 osłaniały pierwszy dzienny nalot amerykańskich bombowców na Berlin. To właśnie na tym samolocie latał znany francuski pisarz Antoine de Saint Exupery, twórca "Małego Księcia", który został zestrzelony 31 lipca 1944 roku nad Morzem Śródziemnym.

Nad Pacyfikiem Lightningi pojawiły się na początku 1943 roku, od razu stając się postrachem japońskich samolotów. Pierwsze jednostki przerzucono w rejon południowo-wschodniego Pacyfiku, na Nową Gwineę i Wyspy Salomona. Właśnie w tamtym rejonie świata, maszyny zyskały rozgłos, wykonując akcję zestrzelenia admirała Yamamoto, dowódcę japońskiej marynarki wojennej i sprawcę ataku na Pearl Harbor. Operacja "Zemsta" była starannie przygotowaną zasadzką i pokazem możliwości P-38. 18 kwietnia 1943 roku 18 samolotów 339 dywizjonu myśliwskiego bazującego na wyspie Guadalcanal wykonało 1800 kilometrowy lot i przechwyciło nad wyspą Bougainville japońskie samoloty. Przy stracie 1 samolotu udało się zestrzelić samolot na pokładzie którego znajdował się admirał, sztuki tej dokonał kapitan Thomas Lamphier.


P-38 w powietrzu


Poza Pacyfikiem, Europą i Afryką P-38 można było spotkać także na innych teatrach działań wojennych. W składzie 10 Armii Powietrznej operowały nad Chinami, a 7 Armii nad Indiami i Birmą.

Lockheed P-38 znajdowały się w służbie amerykańskich sił powietrznych oraz kilku sojuszniczych państw: Chin, Australii, Francji - Wolnych Francuzów, Włoch - po przejściu na stronę aliantów i Portugalii. Maszynami tymi zainteresowane były także Brytyjskie Siły Powietrzne, jednak po testach nie przejęto samolotów tego typu. W ramach umowy Lend-Lease Związek Radziecki został także zapoznany z możliwościami samolotu, jednak także nie zdecydowano się na ich przejęcie.

W barwach amerykańskich na P-38 latali najlepsi piloci armii, pierwsi dwaj asi lotnictwa armii w czasie II wojny światowej, Richard Bong i Thomas McGurie, latali właśnie na tym samolocie. Lightningi zyskały szacunek także u przeciwnika, niemieccy piloci nazwali go "Diabłem z rozwidlonym ogonem".



źródło: http://www.militarium.net

Awatar użytkownika
Kroolo
Posty: 3148
Rejestracja: 2006-08-05, 15:28
Lokalizacja: Lublin

P-38 H - WAK 6-7/2008

#2 Post autor: Kroolo » 2009-03-16, 00:37

Model przyjemny w budowie, choć ma kilka denerwujących wpadek - w kilku miejscach występują przesunięcia "o grubość tektury". Docinałem też poszycie w elementach otwartej komory uzbrojenia. Kłopotliwe dla mnie było też ustalenie wysokości statecznika pionowego która to zależy od grubości statecznika poziomego - trzeba uważać jeśli ktoś podkleja poszycie. Reszta poszycia była spasowana bezproblemowo, jedynie wg własnego uznania rozcinałem poszycie belek aby było mi łatwiej nad tym zapanować, bo oryginalny element był trudny do uformowania w jednym kawałku. Aha - w galerii są źle zamontowane śmigła - pomyliłem się i założyłem odwrotnie...

skala oczywiście 1:33, relację można pooglądać m.in tutaj

No to teraz zwyczajowo kilka fotek.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Wings over Pacific”