Kikka Nakajima (Kikka po japońsku oznacza „Kwiat Pomarańczy”) był pierwszym w Japonii samolotem o napędzie odrzutowym. Oblot samolotu odbył się dosyć późno bo pod koniec II wojny światowej. Gdy japoński attache wojskowy w Niemczech był świadkiem prób samolotu Messerschmitt Me-262 w 1944 i przekazał swoje relacje do kraju dowództwo japońskiej marynarki wojennej skierowało prośbę do zakładów Nakajima, by te rozpoczęły prace nad podobnym samolotem, by mógł zostać użyty jako szybki bombowiec. Założenia dowództwa marynarki były następujące: samolot miał być prosty w obsłudze, łatwy w pilotażu dla początkujących pilotów i mieć składane skrzydła. Ta cecha miała umożliwić dla tego samolotu łatwość ukrycia w jaskiniach i tunelach na terytorium Japonii i wielu wyspach wokół tego kraju. Były to kryjówki, które zaczęła przygotowywać marynarka wojenna do obrony wysp macierzystych. Projektanci Nakajima Kazuo Ohno i Matsumura Kenichi zaprojektowali samolot, który wykazywał podobieństwo do Me-262. Jednak podobieństwo było tylko pobieżne. Wynikało to z identycznych założeń konstrukcyjnych obu samolotów: dwa silniki pod skrzydłami, chowane podwozie w kadłub i kilka innych podobieństw.
Kikka pierwotnie była projektowana, by zastosować silnik Tsu-11. Była to bardzo prymitywna forma silnika odrzutowego, który był niczym więcej jak prosta turbiną z dopalaczem. Po testach z tymi silnikami stwierdzono, że ten silnik nie spełni powierzonych mu zadań i prace nad takim rozwiązaniem zawieszono. Wtedy zadecydowano, by opracować i wyprodukować silniki turboodrzutowe dla Kikki. Decyzję taką podjęto w momencie , kiedy z japońskich inżynierów nie miał doświadczenia przy pracy nad takim silnikiem. Skorzystano z doświadczeń niemieckich, ale w bardzo niecodzienny sposób. Silnik wzorowano na niemieckim silniku BMW-003 ale mając tylko zdjęcia i rysunki tego silnika. prace były intensywne i silnik oznaczony Ishikawajima Ne-20 w końcu został zbudowany. Do lata 1945 zmieniono założenia użycia Kikki. Marynarka wojenna zmieniła rolę samolotu jako maszyny do zadań specjalnych i samolot miał być przeznaczony dla pilotów kamikadze.
Pierwszy prototyp przeszedł próby naziemne w fabryce Nakajima 30 czerwca 1945 roku. Po miesiącu samolot został rozebrany i przekazany do Kisarazu – bazy lotniczej marynarki wojennej, gdzie go złożono i przygotowano do lotów testowych. Pierwszy lot maił miejsce 7 sierpnia 1945 roku. Oblatywaczem był pilot komandor porucznik Susumu Takaoka. Samolot podczas pierwszego 20 minutowego lotu spisywał się poprawnie w locie. Drugi lot również odbył się bez problemów. Cztery dni później do samolotu przyczepiono pomocnicze rakietowe silniki startowe. Niestety źle je umieszczono i samolot dojechawszy do końca pasa startowego uległ uszkodzeniu. Zanim uszkodzenia naprawiono skończyła się wojna.
W momencie zkończenia wojny był już prawie gotowy drugi prototyp i prawie ukończona była seria 18-25 maszyn, których produkcję przerwano na różnych etapach budowy. Jedna z maszyn miała być wykończona jako dwumiejscowa wersja treningowa. Inna wersja miała być samolotem myśliwskim z dwoma działkami kalibru 30 mm. Te ostatnie samoloty miały być wyposażone w wersje rozwojowe silników Ne-20 oznaczonych jako Ne-130 i Ne-330.
Przedstawiam go tutaj mimo, że nie walczył na niebie nad Pacyfikem ale jako pierwszy japoński odrzutowiec uważam, że powinien tu zaistnieć
Podsumowując model kleiło się dobrze, gdyby tylko nie za małe wręgi kadłuba. Tak pasowało wszystko prawie, że idealnie (pomijając moje błędy). Najgorszą wadą wycinanki jest instrukcja sklejania i rysunki montażowe. Opis jest znikomy a rysunki takie, że równie dobrze mogłoby ich nie być. Mimo wszystko polecam dany model. Pomijając powyższe „problemy” jest to model jak najbardziej sklejalny i wart uwagi.
Nakajima J8N1 Kikka
Moderatorzy: ModTeam, Sekretarz
Wiadomość
Autor
Przejdź do
- Modelarstwo
- ↳ Konkursy
- ↳ Karton i Papier
- ↳ Modele RC
- ↳ Techniki Modelarskie
- ↳ Projektowanie
- ↳ Zapowiedzi i prezentacje nowych modeli
- ↳ Wydarzenia i spotkania
- ↳ Giełda
- Projekty grupowe
- ↳ Wings over Pacific
- ↳ Wrzesień '39
- ↳ Polska myśl techniczna
- Inne Materiały
- ↳ Galerie i warsztaty
- ↳ Kwestie Teoretyczne
- ↳ Kosz
- 50 lecie Małego Modelarza
- ↳ Rocznik 1957
- ↳ Roczniki 1958
- ↳ Roczniki 1959
- ↳ Roczniki 1960
- ↳ Roczniki 1961
- ↳ Roczniki 1962
- ↳ Roczniki 1963
- ↳ Roczniki 1964
- ↳ Roczniki 1965
- ↳ Roczniki 1966
- ↳ Roczniki 1967
- ↳ Rocznik 1968
- ↳ Rocznik 1969
- ↳ Rocznik 1970
- ↳ Rocznik 1971
- ↳ Rocznik 1972
- ↳ Rocznik 1973
- ↳ Rocznik 1974
- ↳ Rocznik 1975
- ↳ Rocznik 1976
- ↳ Rocznik 1977
- ↳ Rocznik 1978
- ↳ Rocznik 1979
- ↳ Rocznik 1980
- ↳ Rocznik 1981
- ↳ Rocznik 1982
- ↳ Rocznik 1983
- ↳ Rocznik 1984
- ↳ Rocznik 1985
- ↳ Rocznik 1986
- ↳ Rocznik 1987
- ↳ Rocznik 1988
- ↳ Rocznik 1989
- ↳ Rocznik 1990
- ↳ Rocznik 1991
- ↳ Rocznik 1992
- ↳ Rocznik 1993
- ↳ Rocznik 1994
- ↳ Rocznik 1995
- ↳ Rocznik 1996
- ↳ Rocznik 1997
- ↳ Rocznik 1998
- ↳ Rocznik 1999
- ↳ Rocznik 2000
- ↳ Rocznik 2001
- ↳ Rocznik 2002
- ↳ Rocznik 2003
- ↳ Rocznik 2004
- ↳ Rocznik 2005
- ↳ Rocznik 2006
- ↳ Rocznik 2007
- Dokumentacje
- ↳ Samoloty i inne latające
- ↳ Statki i Okręty
- ↳ Pojazdy i kolej
- ↳ Inne
- Ogólnik
- ↳ Free Style