Zamówienie na ten świetny samolot pokładowy złożono w 1935 r., opracowywana konstrukcja zastąpiła używane wcześniej w marynarce japońskiej pokładowe samoloty bombowe budowane w układzie dwupłata. Projekt otrzymał nazwę Type K. Prototyp oblatany w styczniu 1937 r. nosił oznaczenie B5N1. W pierwszym prototypie zamontowano hydrauliczny mechanizm składania końcówek płata,jednak zrezygnowano z niego na rzecz mechanizmu ręcznego, gdyż sprawiał problemy. Pierwsze samoloty seryjne (Model 11) od razu wysłano do Chin, gdzie sprawdzano ich przydatność w warunkach bojowych. W grudniu 1939 r. powstała wersja B5N2 Model 12 z nowym silnikiem o mniejszej średnicy i większej mocy. Do 1941 r. samolot budowano w firmie macierzystej. Później, do 1943 r., produkcję kontynuowano w zakładach Aichi Takei Denki K.K. i Dai-Juichi Kaigun Kokusho. Łącznie zbudowano 1150 egzemplarzy tego udanego samolotu, w tym także 30 sztuk wersji szkolnej B5N1-K, w zakładach Nakajima wyprodukowano 669 samolotów. Po wycofaniu z lotniskowców uderzeniowych B5N2 stosowano na lekkich lotniskowcach. Do końca wojny maszyny tego typu służyły w szkołach lotniczych, wykorzystywano je również do ataków kamikaze.
(wikipedia)
Link do relacji:
http://www.sklejmy.com/viewtopic.php?t=2829
Galeria:





























Pozdro!