Płócienne poszycie płatów

Dokumentacje "latadeł"

Moderatorzy: ModTeam, Sekretarz

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
tad
Posty: 1145
Rejestracja: 2006-09-17, 16:19
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#16 Post autor: tad » 2008-12-18, 20:20

"Błonka" i płyn do mycia naczyń - hehe - coraz lepiej Ci idzie. Zwłaszcza w temacie samolotów. Zamiast zajmować się "błonką" pooglądaj zdjęcia samolotów w necie - a jak to jest zrobione? - nie mam pojęcia. Grunt, że przeczy wywodom o "błonce" - haha.
TAD

Awatar użytkownika
OSTOJA
Posty: 3840
Rejestracja: 2008-06-13, 10:23
Lokalizacja: Mielec (Ostróda)

#17 Post autor: OSTOJA » 2008-12-18, 20:36

Gwiazda'eczko zaśmieciliśmy Twój temat mam nadzieję, że się nie gniewasz za bardzo. Ten problem na pewno przyda się innym. Jak tam postępy? :roll: Jak sama widzisz są ludzie i ludziska. Nie przejmuj się. Tad chce starego wróbla wziąść na plewy, ale to nieporadnie mu idzie.

Awatar użytkownika
Kroolo
Posty: 3148
Rejestracja: 2006-08-05, 15:28
Lokalizacja: Lublin

#18 Post autor: Kroolo » 2008-12-19, 11:26

OSTOJA, czy z Twojego rysunku wynika że od spodu naciągnięte płótno wystaje poza obrys żeberka? Wspominasz o naciągającej sile p, jednak jak wrysujesz wektor działania siły napinającej impregnatów? Sorry za OT, ale temat jest ciekawy!

Gwiazda, piszesz że skończyłaś płat - zaprezentuj go! ;-)

Awatar użytkownika
OSTOJA
Posty: 3840
Rejestracja: 2008-06-13, 10:23
Lokalizacja: Mielec (Ostróda)

#19 Post autor: OSTOJA » 2008-12-19, 11:42

Kroolo pisze:z Twojego rysunku wynika że od spodu naciągnięte płótno wystaje poza obrys żeberka?
Dokładnie tak.
Kroolo pisze:jednak jak wrysujesz wektor działania siły napinającej impregnatów
Wybacz, ale nie bardzo rozumiem :oops: - wektory napinające są wrysowane - post 12, strona 1.
Ostatnio zmieniony 2008-12-19, 13:34 przez OSTOJA, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Kroolo
Posty: 3148
Rejestracja: 2006-08-05, 15:28
Lokalizacja: Lublin

#20 Post autor: Kroolo » 2008-12-19, 12:06

OSTOJA pisze:Kroolo napisał/a:
z Twojego rysunku wynika że od spodu naciągnięte płótno wystaje poza obrys żeberka?

Dokładnie tak.
No to mnie zaciekawiłeś jeszcze bardziej - przychylam się do prośby tad'a o jakąś fotkę.
wektory napinające są wrysowane - ostatni post ze strony 2.
chyba jednak za bardzo to uprościłeś, wg mnie tam nie ma tylko siły ściągającej tak jak to wrysowałeś. Większą rolę (odnoście omawianych wklęsłości) chyba odgrywa tutaj impregnat.

Awatar użytkownika
OSTOJA
Posty: 3840
Rejestracja: 2008-06-13, 10:23
Lokalizacja: Mielec (Ostróda)

#21 Post autor: OSTOJA » 2008-12-19, 13:10

Kroolo pisze:Większą rolę (odnoście omawianych wklęsłości) chyba odgrywa tutaj impregnat.
Możesz wyjaśnić w jaki sposób? Raczej nie impregnat tylko Cellon bo tylko Cellon stosuje się do napinania płótna (nie mówię to o dakronie bo dakron napina się podwyższoną temperaturą - np dmuchawą lub zwykłym żelazkiem). Fotkę zamieścił Tad, tylko trzeba właściwie patrzeć. Patrząc na zamieszczoną fotkę wyobraź sobie, że płótno jest wklęśnięte na żebrach a wypukłe między żebrami - i to zobaczysz, bo ta fotka jest "złudna" - takie optyczne złudzenie. Innych nie będę szukał bo dla mnie jest to oczywiste! :evil: Modelarze budujący modele latające o profilach wklęsło-wypukłych dobrze o tym wiedzą. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Wszystko zależy od promienia (krzywizny) łuku, im większa krzywizna żebra tym większe odkształcenie płótna i zawsze płótno odkształca się w kierunku środka łuku (krzywizny). W okolicy spływu skrzydła, gdzie krzywizna jest praktycznie zerowa odkształcenie płótna jest też prawie zerowe. :-)

Awatar użytkownika
Kroolo
Posty: 3148
Rejestracja: 2006-08-05, 15:28
Lokalizacja: Lublin

#22 Post autor: Kroolo » 2008-12-19, 14:02

Niech będzie że "substancja którą pokryte są płaty" - nie wiem czym to było robione i jak duży wpływ miała ta substancja na ostateczny kształt i wygląd płata, napisałem jak mi się wydaje.

Nie rozumiem co oznacza "wklęśnięte na żebrach a wypukłe pomiędzy nimi".

Wg mojej interpretacji Twoich wcześniejszych słów to by wyglądało tak:

Obrazek

Abstrahując od tego wszystkiego: co by się stało, jakbyśmy przyszyli płótno do żeberek, tak aby było równe, a następnie pokryli substancją powodującą napinanie płótna?

Wg mnie płótno nie może "wystawać" ponad obrys żeberka, co najwyżej może być z nim równe. To co widziałem do tej pory na zdjęciach i w skali 1:1 to miało "zapadnięcia" płótna pomiędzy żeberkami płata - żeberko było zawsze najwyższym punktem. Z ciekawszych zjawisk zauważyłem że zaraz za krawędzią natarcia płótno jest najbardziej wklęsłe, a dalej do krawędzi spływu mniej, lub nawet całkiem równe żeberkom. Jak tak się dzieje - nie mam pojęcia. Na podanym przez tad'a zdjęciu ja widzę tylko zapadnięte poszycie pomiędzy żeberkami. Przepraszam że tak drążę ten temat, ale Twoja teoria nie pasowała do mojego postrzegania świata, ani do tego co do tej pory widziałem. Póki co fajnie się gada, a każda taka dyskusja to okazja żeby przekopać archiwa ze zdjęciami i dowiedzieć się czegoś więcej, ostatnio jak tak przekopywałem zdjęcia przy okazji modelu Camela (którego mam nadzieję zobaczyć i na tym forum!) to okazało się że większość modeli zrobionych na forach ma błędnie osadzone śmigło ;-) Pozdrawiam!

Awatar użytkownika
OSTOJA
Posty: 3840
Rejestracja: 2008-06-13, 10:23
Lokalizacja: Mielec (Ostróda)

#23 Post autor: OSTOJA » 2008-12-19, 14:53

Obrazek
Cały czas mówimy o dolnej powierzchni płata krytego płótnem z profilem wklęsło-wypukłym.

Awatar użytkownika
Kroolo
Posty: 3148
Rejestracja: 2006-08-05, 15:28
Lokalizacja: Lublin

#24 Post autor: Kroolo » 2008-12-19, 15:04

Jak rozumiem to przekrój wzdłuż przez skrzydło? Czy masz jakąś fotkę, na której jest widoczny zwis (wypukłość) płótna względem żeberka? Jak już wspomniałem bardzo mnie to ciekawi i chciałbym to skonfrontować z jakąś fotografią oryginału.

Chyba mam:

Obrazek

to jak to jest?

Awatar użytkownika
OSTOJA
Posty: 3840
Rejestracja: 2008-06-13, 10:23
Lokalizacja: Mielec (Ostróda)

#25 Post autor: OSTOJA » 2008-12-19, 15:40

Kroolo pisze:Jak tak się dzieje - nie mam pojęcia.
Jest to efekt napięcia powierzchniowego, dokładnie takiego samego jak w bańce mydlanej. Zrób sobie doświadczenie jakie zaproponowałem Tad'owi.
Kroolo pisze:Jak rozumiem to przekrój wzdłuż przez skrzydło?
Dokładnie tak.
Kroolo pisze:Z kolei tutaj to wygląda już nieco inaczej...
Na tym zdjęciu nie widać wyraźnie dolnej powierzchni skrzydeł.

Awatar użytkownika
OSTOJA
Posty: 3840
Rejestracja: 2008-06-13, 10:23
Lokalizacja: Mielec (Ostróda)

#26 Post autor: OSTOJA » 2008-12-19, 15:49

Rozjaśniłeś zdjęcie - na tym fragmencie widać wyrażnie, że dolna powierzchnia pokrycia jest "wybulona" pomiędzy żebrami - patrz dalej od noska w kierunku spływu:
Obrazek

Awatar użytkownika
Kroolo
Posty: 3148
Rejestracja: 2006-08-05, 15:28
Lokalizacja: Lublin

#27 Post autor: Kroolo » 2008-12-19, 16:00

Tak, wstawiłem rozjaśnione zdjęcie na którym lepiej widać to o czym piszesz. Na razie tyle udało mi się znaleźć - może ktoś ma inne fotki? Ważne jest aby na fotkach był płat z odpowiednim profilem. Na profilu wypukło-płaskim (głupoty gadam, czy jest takie coś? chodzi mi gdy spód płata jest płaski, a góra wiadomo - wypukła) chyba będzie i na dole i na górze płótno wklęsłe względem żeberek?

Szkoda że nie mogę się przejść do muzeum i pooglądać tych samolotów.... Dyskusja przybrała inny obrót - i to lubię na forum!

Awatar użytkownika
OSTOJA
Posty: 3840
Rejestracja: 2008-06-13, 10:23
Lokalizacja: Mielec (Ostróda)

#28 Post autor: OSTOJA » 2008-12-19, 16:07

Kroolo pisze:Na profilu wypukło-płaskim
Jest takie coś, tylko nazywa się "płasko-wypukły". Powierzchnia dolna będzie płaska bez wypukłości i wklęsłości.
Kroolo pisze:chyba będzie i na dole i na górze płótno wklęsłe względem żeberek?
Tylko na górze. To o czym mówisz bedzie występować tylko na skrzydle z profilem dwuwypukłym.

Awatar użytkownika
Kroolo
Posty: 3148
Rejestracja: 2006-08-05, 15:28
Lokalizacja: Lublin

#29 Post autor: Kroolo » 2008-12-19, 16:10

A jak jest ze sztywnością takiego pokrycia? Chodzi mi o to czy podczas lotu poszycie inaczej się układa niż podczas spoczynku?

edit: a jak nazwać takie coś:

http://www.wwi-models.org/Photos/Fre/Ca ... k_g3_5.jpg

?

Awatar użytkownika
OSTOJA
Posty: 3840
Rejestracja: 2008-06-13, 10:23
Lokalizacja: Mielec (Ostróda)

#30 Post autor: OSTOJA » 2008-12-19, 16:29

Kroolo pisze:czy podczas lotu poszycie inaczej się układa niż podczas spoczynku?
Zależy od rozstawu żeber i prędkości lotu. Ogólnie rzecz biorąc dla profili wklęsło-wypukłych podczas lotu sytuacja się odwraca. Góra jest wypukła a dół jest wklęsły z powodu rozkładu ciśnień na dolnej i górnej powierzchni skrzydła. Dla dobrze rozstawionych żeber i określonej prędkości lotu obie powierzchnie mogą być równe i pokrywać się z obrysem żeber.
Kroolo pisze:a jak nazwać takie coś:
Prawdopodobnie jest to pokrycie szyte do żeber rurkowych lub żebra rurkowe (dolne fragmenty żeber wykonane z rurek) są wsuwane w odpowiednio uszyte kieszenie dolnego pokrycia. Różnych "patentów" lepszych i gorszych jest mnóstwo.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Samoloty i inne latające”