Strona 1 z 1

Jaki silnik do szybowca?

: 2010-09-30, 08:40
autor: apmich
Hej!
Jestem zupełnie nowy - proszę o wyrozumiałość :-)
Wróciłem do modelarstwa po wielu latach, na początek wziąłem się za model szybowca RC (stara czeska konstrukcja)
Jego parametry są następujące:
Waga - ok. 630g (wraz z osprzętem)
Rozp. skrzydeł (styropianowe) - 1530mm, powierzchnia - ok. 32 dm2
Model jest generalnie wolno lotem, chciałbym go jednak przerobić na taki z silnikiem do wyciągnięcia, w związku z powyższym mam pytanie odnośnie silnika jaki mógłbym do niego zastosować.
Warunki dla silnika:
Czas pracy: hmmmm - krótki tak aby go wyciągnąć w powietrze i potem ewentualnie chwilowa praca aby znów go trochę podnieść
Waga silnika: myślę, że do ok 40 - 50 g max + regulator (jak rozumiem będzie potrzebny) do ok. 20 - 25g (zmieszczę się wtedy w masie całkowitej) -generalnie im mniej tym lepiej - mam wtedy większe pole manewru, do tego oczywiście składane smigiełko (jaki rozmiar ?)
Czy moglibyście mi pomóc w doborze takiego silniczka?
Jaki byłby najodpowiedniejszy (myślę, że w budżecie do ok. 150zł - 180zł za silnik z regulatorem)
Czekam na jakieś propozycję i liczę na zrozumienie

Pozdrawiam brać modelarską :-)

Piotr

: 2010-10-21, 06:19
autor: apmich
Hmm, no cóż z silnikiem już sobie poradziłem. Wybrałem Tower Pro 2406-32 Gold z regulatorem Tower Pro MAG-8 12A. (wagi odpowiednio 35g i 9g)
Pojawił się jednak jeszcze jeden problem - wydaje mi się, że zdecydowanie bardziej wymagający praktyki, której mi w obecnej chwili brakuje.
Przeglądając dokładnie plany tego modelu zauważyłem, że usterzenie poziome jest "nachylone" w standardzie, tak aby wymusić wznoszenie. Jest ono w oryginalnych planach nieruchome (sterowanie przewidziane było jedynie dla steru kierunku - ja to przerabiam dodając lotki i ruchomy statecznik poziomy).
Mam więc pytanie, czy pozostawić pochylenie statecznika jak w oryginale lekko do dołu z przodu, czy też jednak tak przerobić jego osadzenie, żeby w pozycji neutralnej był w osi lotu poziomego. No i jak w związku z tym przyjąć oś silnika.
Dodam, że planuję używać silnika tylko do "wyciągnięcia" modelu i potem latać raczej swobodnie
Jeśli mogłoby to pomóc w rozwiązaniu problemu dysponuje zeskanowanymi i zapisanymi w dwg i w tiff planami tego modelu, które mogę przesłać.
Bardzo liczę na pomoc doświadczonych pilotów szybowców i motoszybowców
Pozdrawiam
Piotr

: 2010-10-21, 17:46
autor: adamos13
Witam jeśli statecznik poziomy ma mieć wychylane lotkę to koniecznie musi być w osi żeby nie trzeba trymerami za dużo się produkować. Ja oś ustawiam przykładając długą listwę pod skrzydło aż do statecznika poziomego i ustawiam skrzydło na wznios względem statecznika ok 2 stopnie, inną sprawą jest skłon silnika względem tej osi wyznaczonej od skrzydła oś silnika powinna być skierowana 5 stopni w dół i 3 stopnie w prawo patrząc z góry.
Wiem że to troszkę skomplikowane ale ja tak wyznaczałem przy Zefirku i wyszło chyba,bo poprawnie lata :-D

: 2010-10-21, 18:36
autor: dziobak
Jestem ciekawy ,ile waży model. Ten silnik ma ciąg- chyba do 300g. Jeżeli model waży około 1000g, to silnik jest za słaby.Tak teraz widzę ,że ma ponad 6oog.
Sory ,nie doczytałem dokładnie. Wszystko OK.

: 2010-10-21, 18:39
autor: apmich
OK, potwierdzam, statecznik poziomy 2° na wznios (znaczy przód w dół), oś silnika 5° stopni w dół i 3° w prawo :-).
To ustawienie w prawo to, jak rozumiem, po to aby za bardzo nie znosił w lewo - niwelujące działanie wiru generowanego przez śmigło na statecznik pionowy? Jeśli coś pokręciłem proszę o poprawkę :-).
Dzięki za podpowiedź - mam nadzieję, że uda się to tak właśnie wykonać :-)

: 2010-10-21, 18:43
autor: dziobak
http://modelhobby.republika.pl/kalkulator/calc.htm
To program do obliczania napędu.

: 2010-10-22, 06:05
autor: apmich
dziobak pisze:Jestem ciekawy ,ile waży model. Ten silnik ma ciąg- chyba do 300g. Jeżeli model waży około 1000g, to silnik jest za słaby.Tak teraz widzę ,że ma ponad 6oog.
Sory ,nie doczytałem dokładnie. Wszystko OK.
No cóż waga modelu nie jest mi na razie znana :) - zgodnie z planami waga tego modelu bez aparatury RC (i oczywiście silnika) powinna wynosić 520g (razem z dodatkowym balastem 120g - ołów), tak wiec można przyjąć, ze model "goły" w moim wykonaniu powinien mieć wagę ok 400 - 450g. Po dociążeniu modelu elementami elektro waga ta wzrośnie o ok. 130 - 150g. Z tych wyliczeń wynika, że model gotowy do lotu nie powinien ważyć więcej niż 600g :)