[Relacja]160 lat Kolei Żelaznych na Ziemiach Polskich

Imprezy modelarskie... - co, gdzie, kiedy

Moderatorzy: ModTeam, Sekretarz

Wiadomość
Autor
Wicio
Posty: 841
Rejestracja: 2007-06-18, 18:32
Lokalizacja: Chełm Śląski
Kontakt:

[Relacja]160 lat Kolei Żelaznych na Ziemiach Polskich

#1 Post autor: Wicio » 2007-10-14, 16:45

Witam Wszystkich Formowiczów !!!

W związku z moim zamiłowaniem do kolei pragnę Wam przedstawić relacje z imprezy kolejowej z okazji 160 rocznicy kolei żelaznych, która odbywała sie w Mysłowicach. Gościem specjalnym na tej imprezie był osobowy skład retro prowadzony przez polski parowóz Ty2-911, a także przedstawiciele PKP oraz prezydent Miasta Mysłowic Grzegorz Osyra.
Jesli chodzi o część pierwsza imprezy, czyli wszelkie przedstawienia na mysłowickim rynku, a także przejście w korowodzie na plac przy Dworcu Głównym, mam tu niewielka wiedza, gdyż nie byłem obecny na tych wydarzeniach, jedynie udało mi sie przybyć na 20min przed planowym przyjazdem pociągu retro.

Za nim jednak przejdę do części poświęconej samej relacji, wartałoby przedstawić krótki rys historyczny.

Miasto Mysłowice znajduje się w Aglomeracji Ślaskiej, sąsiaduje z Katowicami, Sosnowcem, Jaworznem i Imielinem (a zaraz za nim jest moja miejscowość - Chełm Śląski :-) ). Obecnie nie jest już miasto to należące do pięknych, mimo że posiada szereg zabytkowych budynków przede wszystkim piękny dworzec kolejowy, z czego główna uwagę skupiają stare nitowane wiaty na dworcu.
W okresie zaborów sprawa miała się inaczej, miasto te leżało blisko tzw. Trójkąta Trzech Cesarzy czyli Prus, Rosji i Austro-Węgier. W roku 1846 miasto te zostało połączone koleją żelazna z Wrocławiem a już rok póxniej uzyskało połączenie do Krakowa w ramach kolei Krakowsko-Górnośląskiej do Mysłowic z odgałęzieniem do stacji Szczakowa,
Bardzo dobra lokalizacja Mysłowic a także powstanie linii kolejowej łączącej trzy zabory umożliwiała silny rozwój handlu. Mysłowice stały się ważnym punktem na mapie ówczesnej Europy. Doskonale rozwijał się handel zwierzętami i produktami rolnymi. Następnie miasto te doczekało sie Wielkiej Agentury Emigracyjnej do Ameryki oraz Centralnej Stacji Robotników Rolnych. Na ulicy można było spotkać emigrantów niemal ze wszystkich krajów południa kontynentu. Najwięcej przyjeżdżało tu Węgrów, Rumunów, Ukraińców i Chorwatów. Sporą grupę stanowili emigranci z ziem Polskich od Pomorza po Tatry. Tu żegnali się z ojczystą ziemią, w wielu przypadkach na zawsze.

Impreza poświęcona 160 rocznicy kolei żelaznych miała miejsce 13 października 2007 roku. Rozpoczęła sie wczesnym przedpołudniem, i tego co wyczytałem w Dzienniku Zachodnim (nie było mnie na tych uroczystościach, DZ - gazeta codzienna wydawana w woj. śląskim), rozpoczęła sie na mysłowickim rynku i jak już wspomniałem wcześniej uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego im. T. Kościuszki w Mysłowicach przeszli w strojach z epoki na plac przy mysłowickim dworcu, tam odbyły sie kolejne uroczystości, z tego co zauważyłem swoje stoisko także miało PKP Przewozy Regionalne.
Pociąg retro miał przybyć o godz. 12:49, niby czekałem 20min a miałem wrażenie że to wieczność, bo było wyjatkowo zimno no i wietrznie. Nastrój nieco poprawiała dęta orkiestra górnicza a także orkiestra PKP ( tak mi sie przynajmniej wydaje że była ona z PKP, sadząc po mundurach), grały one utwory ludowe a także innego rodzaju utwory.
Nerwowo patrzyłem w kierunku w którym ma przyjechać pociąg, dla zmylenie wielbicieli kolei a także przechodni słychać było z oddali sygnał ostrzegawczy ale jaki wydaje współczesny elektrowóz. Po kilku minutach, tu trzeba zaznaczyć że pociąg sie spóźnił a myślałem że przez nie spóźnienie sie odda nutkę tamtych czasów, ale tak sie nie stało. Pierwszy gwizd wywołał nie małe poruszenie wśród tłumu, po chwili był kolejny ( nie kryje że serce zaczęło mi być szybciej) i nagle z zakrętu (czy tez łuku ) wyłonił sie przód pięknej sylwetki Ty2-911, od razu domyśliłem się ze będzie co oglądać. Kiedy pociąg wjeżdżał na dworzec zrobiłem kilka fotek, a adrenalina była potężna, z komina parowozów szedł dym, a bo jego bokach buchała para, coś niesamowitego :-D . No i zatrzymał się, wysiedli ludzie którzy z tej okazji wsiedli z pewnością w Katowicach gdzie rozpoczął sie bieg tego pociągu. Orkiestra grała cały czas, odbywały sie przemówienia, a przede wszystkim był czas dla małych wielbicieli kolei i także tych dużych. Na początku musiałem zobaczyć parowóz każdy szczegół i tu tez zrobiłem kilka fotek. Widok był imponując, skorzystałem z okazji i wszedłem do budki maszynisty, było tam bardzo ciepło (przyjemniej musi być zima), miałem okazje także zobaczyć palenisko, jest rzeczywiście duże w tej maszynie a także wysłuchać rozmów ludzi którzy nim jeździli, a także jeżdżą, głównie dotyczyły przeżyć z dawnych lat.
Po zlustrowaniu lokomotywy, czas przyszedł na wagony (nie jest tu żadnym specjalista dlatego podam oznaczenie tylko częściowe których znam), zaraz za ty2-911 znajdowały się dwa wagony które znam jednak nie potrafię podać ich numerów, podobnie jest z dwoma ostatnimi "piętrusami" , natomiast dwa środkowe to były wagony typu Bi. Jeśli ktoś wie jaki to był typ wagonów proszę o udzielenie mi takiej informacji.
Zaglądnąłem do wnętrze wagonów a także oglądałem szczegóły które zobaczycie na fotkach. Postój dla miłośników kolei trwał niespełna godzinę, ale co dobre szybko się kończy. Punktualnie o godz. 13:49 pociąg ruszył do stacji Szczakowa. Sam moment ruszenia był ekscytujący, buchająca para po bokach pociągu (ja tez zostałem nią objęty, zapach czuje do dziś), oraz coraz czarniejszy dym z komina unosił sie w niebo pociąg nabierał prędkości był to ostatni moment na zrobienie jakichkolwiek zdjęć. Pociąg znikł, odjechał do Szczakowej.
Z tego co wyczytałem na stronach internetowych Mysłowic pociąg ten jeszcze raz przejeżdżał przez miasto ale popołudniu.
Myśle że relacja jest w pełni wyczerpująca jeśli chodzi o "gwoździa" imprezy. Natomiast zachęcam osoby które były do podzielenia sie wiadomościami, a także o komentarze osób, których nie było.

Zaprezentuje Wam galerie zdjęć z której tylko cztery należą do mnie, różnica z pozostałymi jest widoczna, gdyż moje robiłem za pomocą komórki, pozostałe natomiast zostały załączone na forum dzięki życzliwości pana Michała Mistewicza z Mysłowic, któremu serdecznie dziękuje za udostępnienie zdjęć.
Mimo że bibliografie powinno sie pisać na samym końcu to już tu wspomnę że materiał historyczny został opracowany przeze mnie na podstawie strony internetowej: http://www.myslowice.pl/aktualnosci.php ... kulturalne

Zapraszam do Galerii :mrgreen: :

Najpierw moje cztery zdjęcia:
ObrazekObrazekObrazekObrazek

Następnie zdjęcie pana Michała Mistewicza:

Ty2-911:

ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazekObrazek
Na czwartym zdjęciu, w rzędzie trzecim widać moją skromna osóbkę która stoi w "drzwiach" budki maszynisty.

oraz wagony:

ObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazek

I to koniec relacji, bardzo zachęcam do komentarzy, uzupełnienia nie pełnych informacji, także kieruje się do osób które były na tej imprezie by pokazały swoje zdjęcia i podzieliły się swoimi refleksjami, także jeżeli w tekście występują jakieś błędy to proszę zwrócić mi uwagę.

Serdecznie Pozdrawiam i życzę miłego oglądania!!! :-D

ODPOWIEDZ

Wróć do „Wydarzenia i spotkania”