
...wszyscy w mojej pierwszej w życiu relacji z budowy parowozu





[center]


Parowóz Tyn 6 3636 na tor 1000 mm został wyprodukowany przez szczecińską fabrykę Vulcan-Werke Hamburg und Stettin AG w 1927 roku z numerem bocznym 3867. W tym samym roku został kupiony przez Danię gdzie pracował na kolei wąskotorowej Amstbahn Alsen na wyspie Alsen. W Danii parowóz ten pracował przez 6 lat po czym został wykupiony przez Gryficką Kolej Powiatową (Greifenbergen Kleinbahn). W 1940 cała kolej weszła w strukturę Pommersche Landesbahnen (koleje pomorskie). Parowóz do końca wojny służył z numerem "41" po czym w listopadzie 1946 roku został przejęty przez PKP i wpisany na inwentarz WMD Gryfice. Początkowo oznaczony jako Twn1-3636 a od 1961 roku jako Tyn 6 3636.
przebieg służby na PKP: 11.1946-WMD Gryfice;
08.1956-WMD Piaseczno;
03.1973-WMD Koszalin;
07.1973-WMD Ińsko;
05.1974-WMD Gryfice;
09.1974-WMD Ińsko;
01.1975-WMD Gryfice;
02.1977-wycofany ze służby
podstawowe dane techniczne:
typ: 1-C-1h2t;
układ osi: 1-3-1;
średnica kół napędnych: 1000 mm;
średnica kół tocznych : 560 mm;
masa parowozu próżnego: 20,2t;
masa parowozu w stanie służbowym: 25,7t;
największy nacisk osi na szynę: 6,6t
nadciśnienie pary w kotle: 1,2MPa/12KG/cm3;
moc parowozu: 133Kw/180km;
prędkość maksymalna: 50 km/h;
pojemność skrzyni wodnej: 3 m3;
pojemność skrzyni węglowej: 1t;
długość całkowita: 8150 mm;
szerokość: 2400 mm;
wysokość: 3700 mm;
hamulec: parowy;

model robi bardzo wielkie wrażenie wielkim z detalizowaniem. Ma bardzo dużo części przez co wydaje się czymś niesamowicie trudnym do ogarnięcia ale instrukcja jest bardzo przejrzysta i nawet osobie takiej jak ja czyli takiej która nie miała wcześniej styczności z parowozem wszystko wyjaśni i pokaże.



na pierwszy plan zgodnie z instrukcja poszło ostojnice skrzynia poddymnicza, a także poprzeczki łączące obie części ostoi:





na powyższym zdjęciu jest 1500 śrubek w dwóch rozmiarach 1,7 i 1,1:



śruby śrubami ale postanowiłem również wykonać w miarę możliwości nity, a oto efekt mojej pracy nad nitami na jednej części ostojnicy:







pozdrawiam serdecznie i zapraszam do udziału w relacji
