[Relacja] Parowóz towarowy Ty51-1 GPM 1/87
: 2010-07-17, 18:25
Po II wojnie światowej odbudowująca się Polska potrzebowała dużej ilości ciężkich parowozów towarowych.Zakupione w USA Ty246nie rozwiązały tej kwestii. Jednocześnie sytuacja polityczna nie pozwoliła na dalsze zakupy tych parowozów.
Dlatego w latach 1950-1951 Centralne Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Taboru Kolejowego,bazując na Ty246opracowało projekt nowego parowozu towarowego Ty-51.W 1955roku CBK-PTK otrzymało za ten projekt nagrodę państwową .Pierwszy egzemplarz nowej serii ,rozpoczął 17 pazdziernika 1953 roku próbytrakcyjne w parowozowni Karsznice.
Po wprowadzeniu poprawek ruszyła trwająca od 1958 roku produkcja.W sumie wyprodukowano 208 egzemplarzy dla PKP i 24 dla kolei przemysłowych ,głównie piaskowych. Ich normalna eksploatacja w PKP w porównaniu z innymi seriami trwała krótko ,ze względu na elektryfikacje linii po których przemieszczały się najcięższe pociągi,oraz wprowadzeniu silnych lokomotyw spalinowych ,typu ST43 i ST44. Z tego względu parowozy prowadziły lżejsze pociągi na liniach drugorzędnych.Na kolejach piaskowych eksploatację zakończono w 1993roku. Do dziś zachowało się 16 parowozów tego typu.Wśród nich jest też Ty51-1 ,który stoi obecnie w skansenie w Karsznicach-miejscu w którym rozpoczą swoją służbę. Właśnie budowe tego egzemplarza w skali 1/87 mam zamiar pokazac w tej relacji.
Na początek okładka :
Oraz zaczątek tendra:

Model klei się jak na razie bezproblemowo.
Do zobaczenia niebawem.
Dlatego w latach 1950-1951 Centralne Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Taboru Kolejowego,bazując na Ty246opracowało projekt nowego parowozu towarowego Ty-51.W 1955roku CBK-PTK otrzymało za ten projekt nagrodę państwową .Pierwszy egzemplarz nowej serii ,rozpoczął 17 pazdziernika 1953 roku próbytrakcyjne w parowozowni Karsznice.
Po wprowadzeniu poprawek ruszyła trwająca od 1958 roku produkcja.W sumie wyprodukowano 208 egzemplarzy dla PKP i 24 dla kolei przemysłowych ,głównie piaskowych. Ich normalna eksploatacja w PKP w porównaniu z innymi seriami trwała krótko ,ze względu na elektryfikacje linii po których przemieszczały się najcięższe pociągi,oraz wprowadzeniu silnych lokomotyw spalinowych ,typu ST43 i ST44. Z tego względu parowozy prowadziły lżejsze pociągi na liniach drugorzędnych.Na kolejach piaskowych eksploatację zakończono w 1993roku. Do dziś zachowało się 16 parowozów tego typu.Wśród nich jest też Ty51-1 ,który stoi obecnie w skansenie w Karsznicach-miejscu w którym rozpoczą swoją służbę. Właśnie budowe tego egzemplarza w skali 1/87 mam zamiar pokazac w tej relacji.
Na początek okładka :

Oraz zaczątek tendra:



Model klei się jak na razie bezproblemowo.
Do zobaczenia niebawem.