[Relacja] PZL.38 Wilk

Sklejamy karton i papier... - Modelarstwo kartonowe

Moderatorzy: ModTeam, Sekretarz

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Bullet_
Posty: 147
Rejestracja: 2009-12-30, 18:41
Lokalizacja: Hrubieszów

[Relacja] PZL.38 Wilk

#1 Post autor: Bullet_ » 2011-01-10, 21:26

Witam ;-)

Zapraszam na kolejną relację z budowy. Głównym bohaterem tej relacji jest maszyna ze stajni Polskich Zakładów Lotniczych - Wilk. Piękny dwusilnikowy i dwumiejscowy myśliwiec o dosyć potężnej sile ognia, lecz powstał jedynie zaledwie w dwóch egzemplarzach prototypowych i zawiódł w praktyce swoje oczekiwania.
O płatowcu można poczytać tutaj oraz tutaj.

Model będzie składany z wydawnictwa "Modelarstwo", które powstało gdzieś na początku lat 90. i po wydaniu 4 wycinanek zwinęło interes.

Obrazek

Model opracował p. Bohdan Dams, autor m.in. Irydy wydanej w MM-ie w 93 roku.

Kabina pilota:

Obrazek

Bardzo ciasna. Zresztą samolot nie jest zbyt dużych wymiarów i ma dosyć wąski kadłub. Wyposażenie bardzo uproszczone, praktycznie jest, aby było. Właściwie nie martwię się tym, gdyż buduję model z zamkniętą owiewką, więc nie będzie zbytnio widać co tam w środku jest.

Kadłub:

Obrazek Obrazek Obrazek

Wręgi wymagały szlifowania. Większego, mniejszego - różnie. Niektóre pasowały idealnie na styk.
Niestety, z tego względu że dopiero zaczynam wprowadzam retusz nie mam w tym zbyt dużej wprawy i używam za dużo wody do rozpuszczania temper. Dlatego farba, a właściwie woda rozlewa mi się z krawędzi i widać, jak to paskudzi model. Mam nadzieję, że z czasem uda mi się nad tym zapanować.

Jeszcze ważna informacja: budowa RWD-25 aktualnie pozostaje zawieszona. Z tegoż względu, iż ostatnimi czasy cierpiałem na brak weny twórczej i podczas klejenia "na siłę" spartoliłem (tym razem nie kawa, lecz ja) to co tam miałem. Będę musiał dodrukować brakujące elementy i jechać od nowa. Ale pierw sobie od niego odpocznę, prawdopodobnie wrócę do niego po skończeniu Wilka.
Pozdrawiam :-)

C.D.N...

Awatar użytkownika
Bullet_
Posty: 147
Rejestracja: 2009-12-30, 18:41
Lokalizacja: Hrubieszów

#2 Post autor: Bullet_ » 2011-01-11, 10:51

Dzień dobry.

Troszkę do przodu, więcej do tyłu.

Obrazek Obrazek

Jest już kabina drugiego członka załogi. Prócz ławeczki i km-u nie będzie tam nic więcej. Model będzie w wersji bojowej, czyli z otwartą tylną owiewką i z wyeksponowanym km-em.

C.D.N...

Awatar użytkownika
Bullet_
Posty: 147
Rejestracja: 2009-12-30, 18:41
Lokalizacja: Hrubieszów

#3 Post autor: Bullet_ » 2011-01-11, 13:34

Mała aktualizacja :-)

Gotowy kadłub:

Obrazek Obrazek



C.D.N...

Awatar użytkownika
OSTOJA
Posty: 3840
Rejestracja: 2008-06-13, 10:23
Lokalizacja: Mielec (Ostróda)

#4 Post autor: OSTOJA » 2011-01-11, 13:50

Powodzenia, ten model przypomina mi wycinankę z MM z 1966 lub 1974 roku.

1966 Obrazek i 1974 Obrazek

Możesz potwierdzić lub zaprzeczyć?

Awatar użytkownika
Bullet_
Posty: 147
Rejestracja: 2009-12-30, 18:41
Lokalizacja: Hrubieszów

#5 Post autor: Bullet_ » 2011-01-11, 13:55

Dzięki OSTOJA ;-)

A co do podobieństwa to całkiem możliwe, gdyż w tych czasach dostęp do dokumentacji był utrudniony, tak więc p. Dams mógł się na tym MM-owskim wzorować.

Części tutaj wyglądają mniej więcej tak:

Obrazek

Awatar użytkownika
OSTOJA
Posty: 3840
Rejestracja: 2008-06-13, 10:23
Lokalizacja: Mielec (Ostróda)

#6 Post autor: OSTOJA » 2011-01-11, 14:40

Jednak części są inne. "Rżnięcia" nie było. Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
Bullet_
Posty: 147
Rejestracja: 2009-12-30, 18:41
Lokalizacja: Hrubieszów

#7 Post autor: Bullet_ » 2011-01-11, 23:27

Ostatnia aktualizacja na dziś:

Obrazek Obrazek

Usterzenie poziome oraz została zamknięta kabina pilota. Bezproblemowo wszystko. Najgorsze, czego się boje to zachowanie symetrii całego modelu - stateczników pionowych wraz ze skrzydłami oraz silnikami. Z tego względu, że jest tutaj usterzenie pionowe podwójne nie będzie to takie łatwe jak w przy modelach, które dotychczas skleiłem. Będzie to dla mnie zupełna nowość, tak samo jak i ten model, gdyż jest to mój pierwszy dwusilnikowiec. Tak więc myślę, że to się wszystko opłaci w postaci bezcennego doświadczenia :mil21:


C.D.N...

Awatar użytkownika
46lukasz
Posty: 703
Rejestracja: 2009-07-22, 18:54
Lokalizacja: Oleśnica/Newbridge

#8 Post autor: 46lukasz » 2011-01-12, 01:02

Modelik Ci idzie fajnie a przede wszystkim dokładnie i czysto 8-)
Powodzenia w dalszej budowie

-Łukasz

Awatar użytkownika
Bullet_
Posty: 147
Rejestracja: 2009-12-30, 18:41
Lokalizacja: Hrubieszów

#9 Post autor: Bullet_ » 2011-01-13, 19:59

Dzięki Łukasz :-D

Pora na kolejną aktualizację.

Czas dziś okazał się niezbyt przychylny, dlatego nie powstało do końca to, co zamierzałem.
Powstało tylko jedno skrzydło, a miały być dziś już dwa :roll:

Obrazek Obrazek

Skrzydło dosyć ciężkie, aż 4 żebra oraz podklejka, przez co nie ma eliptycznego kształtu, lecz płaski dolny profil. Wszystko zgrało się idealnie. Oprofilowanie boczne kleiło się bezproblemowo, bardzo łatwo i szybko co mnie bardzo cieszy :mil21:

Jeszcze widok na całość Wilka:

Obrazek

Następnym krokiem będzie wiadomo co - skrzydło. Następnie przystąpię do założenia stateczników pionowych, potem będą silniki, podwozie, pozostałe dodatki i finito, model będzie ukończony :mrgreen:

C.D.N...

Awatar użytkownika
Bullet_
Posty: 147
Rejestracja: 2009-12-30, 18:41
Lokalizacja: Hrubieszów

#10 Post autor: Bullet_ » 2011-01-22, 14:43

Witam.

Wracam do budowy po przerwie spowodowanej szeregiem kilku imprez. No nie było tak łatwo nabrać po tym wszystkim sił, ale w końcu dało się radę :mrgreen:

Przy Wilku powstało drugie skrzydło:

Obrazek

A tak prezentuje się aktualna całość tegoż drapieżnika:

Obrazek Obrazek

Tak jak widać, tak jest. Nic nie ukrywam.
Pozdrawiam ;-)

C.D.N...

Awatar użytkownika
Bullet_
Posty: 147
Rejestracja: 2009-12-30, 18:41
Lokalizacja: Hrubieszów

#11 Post autor: Bullet_ » 2011-01-23, 15:26

Witam.

Dziś kolejna porcja zdjęć z budowy. Powstał jeden z silników:

Obrazek Obrazek

Ogólnie niezbyt to było ze sobą spasowane, wręgi tak sobie, zleksza przyduże. Wyszło tak, jak wyszło :roll:

A teraz tradycyjnie widok na całość:

Obrazek Obrazek

Pozdrawiam ;-)

C.D.N...

Awatar użytkownika
OSTOJA
Posty: 3840
Rejestracja: 2008-06-13, 10:23
Lokalizacja: Mielec (Ostróda)

#12 Post autor: OSTOJA » 2011-01-23, 16:04

Dobrze wyszło. Bardzo grube krechy - no, ale to ręczne projektowanie więc nie dziwota.

roland
Posty: 173
Rejestracja: 2010-07-27, 13:34
Lokalizacja: Częstochowa/Wrocław

#13 Post autor: roland » 2011-01-23, 18:25

Nieźle sobie radzisz;)

MrDarkenRahl
Posty: 121
Rejestracja: 2010-04-14, 16:25

#14 Post autor: MrDarkenRahl » 2011-01-23, 18:28

Właśnie dziś wygrałem licytację tego modelu. Relacji raczej nie będzie, bo aparatu brak ;-(.
Ale kilka modeli się już mi uzbierało :-D.
Chi-he z MM, jakiś nowszy Messerschmitt 109G i teraz Wilk (nie liczę wydrukowanych darmowych modeli, np I-16 albo Hawker Tempest Mk. V wykonany przez pana Aviatora). Będzie troszkę dłubaniny :lol:.

Awatar użytkownika
Bullet_
Posty: 147
Rejestracja: 2009-12-30, 18:41
Lokalizacja: Hrubieszów

#15 Post autor: Bullet_ » 2011-01-24, 12:17

Witam w kolejnym odcinku relacji.

Cieszy mnie fakt, że w końcu załapałem jako takie tempo produkcyjne i z dnia na dzień jest coraz bliżej końca budowy modelu :mrgreen:

Powstała druga jednostka napędowa, tym razem prawy silnik. Oto jak on wygląda:

Obrazek Obrazek


Nie wiele napisałem wcześniej na ten temat, teraz napiszę jakiś konkret.
Elementy składowe silnika ogólnie są dobrze spasowane. Fragmenty poszycia pasują jak ulał, na styk. Problemy, ale to bardzo niewielkie nasterczają wręgi. Ale w porównaniu do tego, co było z kadłubem to jest nic :-)

Teraz jeszcze tradycyjnie widok na całość:

Obrazek Obrazek Obrazek

Jak widać, samolot sylwetkę ma bardzo podobną do Łosia. Prócz silników powstało również główne uzbrojenie, oraz część osłony kabiny strzelca. Ów właśnie kabina będzie otwarta, ponieważ samolot będzie w wersji bojowej z wyeksponowanym na wierzchu km-em.

Następnym krokiem będzie podwozie :-P

MrDarkenRahl, opracowanie Wilka to właśnie te, czy te z MM-a z 2000 roku?
OSTOJA, co do tych grubych linii to racja. Psują ogólną stylistykę modelu i no są również zmorą, gdyż często trzeba je po kawałeczkach odcinać, bo części przez nie są za duże.

Dziś będzie na tyle, pozdrawiam.

C.D.N...

ODPOWIEDZ

Wróć do „Karton i Papier”