Sporo pytań początkującego

Poznajemy nowe techniki modelaowania, sklejania...

Moderatorzy: ModTeam, Sekretarz

Wiadomość
Autor
Venator
Posty: 18
Rejestracja: 2009-02-24, 22:00
Lokalizacja: Świdnica

Sporo pytań początkującego

#1 Post autor: Venator » 2009-02-24, 23:15

Witam,

Jestem początkującym modelarzem, ale parę sklejonych prostych pojazdów już za sobą mam. Chciałbym zabrać się więc za coś bardziej ambitnego. I porządnie to pomalować.

Do tej pory sklejałem modele w skali 1/72. Wpadła mi jednak w oko skala 1/35. Model większy, więcej szczegółów, więcej możliwości... Aha, interesują mnie czołgi, ewentualnie pojazdy opancerzone z okresu WW II.



Na początek potrzebuję jednak odpowiedniego modelarskiego ekwipunku. Mam zamiar zrobić duże zakupy w internetowym sklepie modelarskim. Oczywiście nie jestem milionerem i każda oszczędność mile widziana...

1. Zacznijmy więc od farb. Wydaje mi się, że na początek akrylowe Pactry będą najodpowiedniejsze. Moglibyście mi podpowiedzieć spis kolorów, które na bank trzeba kupić, bo na pewno się kiedyś przydadzą? Chodzi o takie najczęściej pojawiające się w maskowaniach, jak również potrzebne do robienia błotka, rdzy itp.

2. Nie sądzę, abym potrzebował na początku aerografu :roll:. Za to porządne pędzelki będą jak najbardziej na miejscu. Wiem, że dzielą się na dwa typy: okrągłe oraz płaskie. Jakie rozmiary z obu typów kupić?

3. Szpachla. I szpachlówka. Czego najlepiej używać i aby było w rozsądnej cenie?

4. Rozcieńczalnik do akrylowych farb. Wystarczy sama woda, czy lepiej coś firmowego?

5. Czy do malowania maskowania czołgów pasy maskujące są niezbędne? Czy można sobie poradzić bez nich? A może wystarczy zwykła taśma klejąca?

6. To pytanie może zabrzmieć głupio. W czym najlepiej mieszać farby i w jaki sposób je tam wlewać, żeby nie zafajdać całego biurka? Aha, powiedzcie mi proszę jeszcze w jakich proporcjach farba (w moim przypadku akrylowa)/rozpuszczalnik.

7. Myślałem, że kiedyś zechcę zabawić się w zmienianie faktury plastiku tak, żeby bardziej przypominała realistyczny wygląd blach. Wiem, że potrzebny jest do tego rozpuszczalnik (żeby zmiękczyć plastik i potem czymś go podziubać). Jaki byłby najlepszy? Dodatkowo, chciałbym zatrudniać go również do wszelkich innych zleceń wymagających rozpuszczalnika, więc potrzebowałbym taki... uniwersalny.

Na razie jeśli chodzi o zakupy to wszystko. Na pewno sobie jeszcze o czymś przypomnę, wtedy dopiszę pytanie w tym wątku.



Kolejna sprawa związana jest z różnymi technikami modelarskimi i malowaniem w ogóle. Co to znaczy/na czym polega/jak się tego używa:

1. Kolejność malowania. Malować każdą część z osobna przed przyklejeniem? Jak poradzić sobie np. z kołami i gąsienicami czołgu? Do tego co się znajduje za nimi po przyklejeniu choćby kół nie ma już dostępu. Czyli jak się przyklei koła i przypomni, że chciało się za nimi jeszcze coś zrobić, to po ptokach?

2. Pigmenty.

3. Satyna.

4. Mat.

5. Lakier.

6. Dwie podstawowe techniki modelarskie, o których czytałem, to wash i suchy pędzel. Co będzie mi do nich potrzebne?

J/w, coś sobie przypomnę - dopiszę w tym wątku.



Pewnie kilka z moich pytań pojawiło się już w różnych wątkach na forum. Nigdzie pewnie nie były jednak tak skonsolidowane ;-), a poza tym znalezienie odpowiedzi na każde z nich mogłoby mi się nie udać (czytaj: jestem leniem). W każdym razie przepraszam za ewentualne powtórzenia.

Pozdrawiam!
Venator

szkp
Posty: 215
Rejestracja: 2007-07-03, 14:58
Lokalizacja: Grodzisk Maz.

#2 Post autor: szkp » 2009-02-25, 12:27

Witam!
Postaram się chociaż trochę pomóc.
1. Pactry rzeczywiście są dobre na początek. Oprócz nich pędzlem dobrze maluje się emaliami Humbrola.
2. Moim zdaniem najlepsze są pędzelki firmy Mag-Pol
4. Wystarczy woda
7. Benzyna ekstrakcyjna

1. Takie części jak koła lub gąsienice najłatwiej jest malować jeszcze w ramkach. A co do innych części to raczej już po przyklejeniu.
2. Pigmenty to taki proszek, który po zmoczeniu wodą/benzyną/czymkolwiek i po rozprowadzeniu pędzlem po dolnej części modelu bardzo dobrze imituje błoto lub inny brud. Pigmenty po wyschnięciu najlepiej jest utrwalić lakierem, który niestety podczas nakładania pędzlem, zazwyczaj zmywa znaczną część pigmentów i czasem zmienia ich odcień.
3. Satyna to po prostu określenie na rodzaj farby- w tym wypadku pół matowa.
4. Mat to skrót od Matowa
6. Wash to po prostu płukanka (z 95% rozpuszczalnika i 5%farby), zazwyczaj koloru brązowego lub czarnego, która ma uwidocznić wszystkie szczegóły modelu, imitować brud, cienie itp. Suchy pędzel to nakładanie farby na pędzel, następnie wycieranie jej o papier, tak, żeby pędzel zostawiał tylko niewielkie ślady z farby, i takim pędzlem przecieranie modelu- np. robienie otarć srebrnym suchym pędzlem.

Awatar użytkownika
Tomasz Mroczkowski
Posty: 478
Rejestracja: 2008-09-07, 18:29
Lokalizacja: Frombork

#3 Post autor: Tomasz Mroczkowski » 2009-02-25, 15:45

3. Szpachlą może być zwykły skalpel, a szpachlówka najlepsza jest do tamki ale 40 zł to trochę nie ten tego, szpachlówka Humbrola lub Revella

4. Rozpuszczalnik tak, ale do emalii, do farb akrylowych wystarczą procenty (czyt. wódka, można robić na zasadzie wymiany, jeden kieliszek do farby, drugie dwadzieścia do buzi)

5. do aerografu taśmy są potrzebne, ale pędzelkiem śmiało rób od ręki

6. Farbę miesza się na oko, nie ma żadnych proporcji... musi mieć konsystencje mleka, choć akryle wystarczy wymieszać i można malowac

7. Nitro, uwaga przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki na opakowaniu, bądź skonsultuj się ze specjalistą lub zawodowym modelarzem!

5 Lakier: jako ostatnia warstwa malarska, nadająca połysk i zabezpieczająca głębsze warstwy wykonane z użyciem farb kryjących

Awatar użytkownika
Gregor
Posty: 610
Rejestracja: 2008-06-12, 20:40
Kontakt:

#4 Post autor: Gregor » 2009-02-25, 16:17

szkp pisze:2. Moim zdaniem najlepsze są pędzelki firmy Mag-Pol
A moim zdaniem lepsze od Mag-Pol są pędzelki Italeri .

Venator
Posty: 18
Rejestracja: 2009-02-24, 22:00
Lokalizacja: Świdnica

#5 Post autor: Venator » 2009-02-25, 17:01

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi. Jeszcze tylko kilka kwestii:

1. Czy pokrycie modelu na koniec lakierem jest niezbędne? Znaczy, czy muszę go kupować? :)

2. Jaki zestaw kolorów farb byście polecili kupić na początek?

3. W jakie rozmiary pędzelków należy się zaopatrzyć?

4. Tutaj znalazłem 2 wypowiedzi:
ale jsli po washu to chyba trzeba psiknac model jakas satyna albo matem co ?? bo przeciez polysk sido jest taki jakby sliski to chyba farba z suchego pedzla nie bedzie za bardzo miala punktu zaczepienia i moze sie troszke slabo osadzac ??
Tak, trzeba położyć warstwę zabezpieczającą kalki i wash oraz przygotowującą model do dalszych technik. Moim zdaniem w tej roli lepiej użyć satyny niż matu.
Do tej pory myślałem, że matowe farby, to są takie bez połysku. A tutaj widzę, że to jakaś "warstwa ochronna". O sso chozi? Czy to może jest jakiś przezroczysty specyfik podobny do lakieru, tylko bez połysku?

Awatar użytkownika
Tomasz Mroczkowski
Posty: 478
Rejestracja: 2008-09-07, 18:29
Lokalizacja: Frombork

#6 Post autor: Tomasz Mroczkowski » 2009-02-25, 18:12

1. Jeżeli chcesz utrzymac kolory to tak, ale nie jest to konieczne
2. Zestaw no takiego nie ma, ale możesz się zaopatrzyć w podstawowe kolory np. biały, czarny, gunmetal, clear red, itp.
3. Najlepiej to:
000
1
3
6 ,po 2 każdy
4. Farby matowe są matowe, tylko na tą farbę ktoś położył sidoluks (często zastępuje on lakier błyszczący na który kładzie się kalki, inaczej będzie widać film) Po wszystkich zabiegach należy model zmatowić :)

Venator
Posty: 18
Rejestracja: 2009-02-24, 22:00
Lokalizacja: Świdnica

#7 Post autor: Venator » 2009-02-25, 19:38

Dobra, wszystko już rozumiem. Są trzy rodzaje lakieru: matowy, satynowy i błyszczący.
Pojawia się pytanie: jaki najlepiej kupić do pojazdów pancernych? Jakieś duże refleksy światła chyba nie będą pożądane w tym przypadku... czy może się mylę?

mroko94 pisze: 2. Zestaw no takiego nie ma, ale możesz się zaopatrzyć w podstawowe kolory np. biały, czarny, gunmetal, clear red, itp.
Mówiąc zestaw chodziło mi o listę kolorów, które najczęściej będą pojawiać się w pracach z czołgami. Co najczęściej używane jest przy kamuflażach, gąsienicach, itd. Mam więc już 4: biały, czarny, gunmetal i clear red, co jeszcze? :)

Awatar użytkownika
r-t
Posty: 2302
Rejestracja: 2007-04-08, 19:16
Lokalizacja: Bristol UK

#8 Post autor: r-t » 2009-02-25, 20:02

Jeżeli chcesz robić niemiecko czołgi/transportery to Panzergrau pacra A107 i Dunkelgelb Pactra A104, i wszystkie farby raczej w macie, czerwień jest rzadko używana, prędzej Rust, dodatkowo przyda sie Olive Drab i to chyba na tyle z tych najpopularniejszych.

Venator
Posty: 18
Rejestracja: 2009-02-24, 22:00
Lokalizacja: Świdnica

#9 Post autor: Venator » 2009-02-25, 20:17

Wielkie dzięki. Do poprzedniego pytania o najlepszy lakier dla czołgów WW II dołączam kolejne odnośnie malowania. Czy przed położeniem jakiejś warstwy oprócz odtłuszczania należy wykonać jakąś inną czynność, np. położyć jakiś podkład, czy coś? To samo między warstwami: czy nakładać jakiś specyfik, coby lepiej się farba farby trzymała?

Awatar użytkownika
r-t
Posty: 2302
Rejestracja: 2007-04-08, 19:16
Lokalizacja: Bristol UK

#10 Post autor: r-t » 2009-02-25, 20:32

Jeśli malować chcesz pędzlami, wtedy podkład nie jest konieczny.

szkp
Posty: 215
Rejestracja: 2007-07-03, 14:58
Lokalizacja: Grodzisk Maz.

#11 Post autor: szkp » 2009-02-25, 21:40

Venator, jeżeli będziesz robił pojazdy z wwII, dokup sobie jeszcze kolory do figurek, np: Skin tone (Pactra chyba A61), German Uniform Feldgrau.
I oprócz tego do pojazdów niemieckich:
Afrika Korps:
A20, A124, A102
Europa po `43
A104, A105, A106

Venator
Posty: 18
Rejestracja: 2009-02-24, 22:00
Lokalizacja: Świdnica

#12 Post autor: Venator » 2009-02-26, 20:16

Zamówione, klamka zapadła.

Academy Panzer IV H z osłonami
Paręnaście farbek Pactry
Humbrol lakier Matt
Humbrol lakier Gloss
Italieri pędzelek okrągły 00
Italieri pędzelek okrągły 1
Italieri pędzelek płaski 3
Italieri pędzelek płaski 6
Skalpel Excel + 4 ostrza
Pęseta Excel
Szpachla Revella
Jakiś płyn do kalkomanii (nie ten zmiękczający kalkomanię, tylko ułatwiający jej przyklejenie, czy jakoś tak ;) )

Jeszcze jedno pytanie. Napisaliście że do akrylowych m. in. najlepsza woda destylowana. A demineralizowana może być?

Awatar użytkownika
markozx
Posty: 347
Rejestracja: 2008-04-19, 18:37

#13 Post autor: markozx » 2009-02-26, 20:27

Woda demineralizowana jest nawet czystsza od destylowanej bo demineralizacja to nic innego jak wielokrotna destylacja lub pozbawiane wody zanieczyszczających ją jonów na wymieniaczach jonowych.

Venator
Posty: 18
Rejestracja: 2009-02-24, 22:00
Lokalizacja: Świdnica

#14 Post autor: Venator » 2009-03-05, 18:23

Czy jest jakaś technika malowania pędzlem, za pomocą której można by wykonać delikatne, rozmywające się przejścia między dwoma kolorami kamuflażu?

Awatar użytkownika
r-t
Posty: 2302
Rejestracja: 2007-04-08, 19:16
Lokalizacja: Bristol UK

#15 Post autor: r-t » 2009-03-05, 18:29

można to uzyskać stosując farby olejne ale jest to dosyć trudne.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Techniki Modelarskie”