[galeria] PZL P.7a - Answer

Sklejamy karton i papier... - Modelarstwo kartonowe

Moderatorzy: ModTeam, Sekretarz

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
tad
Posty: 1145
Rejestracja: 2006-09-17, 16:19
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#16 Post autor: tad » 2008-04-07, 16:03

Cześć,
dziękuję Wam za uprzejme wpisy - postanowiłem odpowiedzieć, chociaż nie obrobiłem jeszcze dużych zdjęć - przepraszam.

Teraz buduję Pfalza DIII też Marka Pacyńskiego, ponadto chodzi za mną Junkers DI, Nieuport, Camel i DC-3 Dakota z Fly Modela - może to będzie ten duży samolot. Przy okazji - mój poprzedni model - Jak-28 - był naprawdę duży - trochę mi brakuje w domu miejsca na duże modele.
Pozdrawiam
TAD

Awatar użytkownika
Piterski
Posty: 1142
Rejestracja: 2006-08-02, 11:33
Lokalizacja: Warszawa

#17 Post autor: Piterski » 2008-04-08, 12:45

Oj kolego Qwark chyba niezbyt uważnie czytasz.
Qwark pisze:[...]z górną powierzchnią gładko nitowaną i wystającymi żebrami typu Wibault pozostawionymi tylko na spodzie.[...]
Cytat z konstrukcji samolotu Wibault 70C1:

Płat miał konstrukcję dwudźwigarową, metalową i przymocowany był do kadłuba za pomocą zastrzałów z rur stalowych. Pokrycie płata stanowiła blacha duralowa żłobkowana nitowana do żeberek metodą opatentowaną przez inż. M. Wibaulta.

Tak więc powierzchnia gładko nitowana to nie to samo co gładka blacha, a żebra typu Wibault noszą nazwę od nazwiska twórcy tej metody a nie dotyczą rodzaju blachy poszycia.

Awatar użytkownika
Qwark
Posty: 357
Rejestracja: 2008-03-09, 19:34
Lokalizacja: Świnoujście
Kontakt:

#18 Post autor: Qwark » 2008-04-08, 13:09

Kolego Piterski, pozwol ze rozszerze cytat z "Aero"." pozostawionymi tylko na spodzie. Zmniejszalo to opor skrzydla i poprawialo jego aerodynamike. Wybor gladkiej gornejpowierzchni byl uzasadniony tym, ze odgrywa ona wieksza role w wytwarzaniu sily nosnej niz strona spodnia." Nie sa to moje slowa lecz pana Andrzeja Glassa. Oczywiscie nie bede sie przy tym upieral, ale fajnie byloby miec 100% pewnosc co do konstrukcji plata. Nadal poszukuje artykulu na temat kiedy i w jakich konstrukcjach zastosowano blache drobnozlobkowana.

Awatar użytkownika
Piterski
Posty: 1142
Rejestracja: 2006-08-02, 11:33
Lokalizacja: Warszawa

#19 Post autor: Piterski » 2008-04-08, 13:20

Wiadomo, że Wiklopedia nie jest pewnym źródłem informacji, ale to może być istotna wskazówka:

"Na początku 1928 roku do wytwórni Avions M. Wibault skierowano dwóch młodych inżynierów z wytwórni PZL Zygmunta Puławskiego i Jerzego Dąbrowskiego, po odbiór dokumentacji i zapoznania się z jego produkcją na miejscu. Francuska wytwórnia przekazała im dokumentację samolotu w wersji Wibault 70C1, który mógł być napędzany dowolnym silnikiem gwiazdowym o mocy 500 KM (368 kW) oraz w wersji Wibault 73C1 z silnikiem rzędowym Lorraine-Dietrich. Wraz z dokumentacją przekazano również dwa samoloty jako egzemplarze wzorcowe. Ponadto w wytwórni francuskie przeszkolono grupę polskich fachowców w zakresie technologii obróbki stopów lekkich, a także ich zastosowania w konstrukcji samolotów. Przeszkolenie tych fachowców w znacznym stopniu przyczyniło się do rozwoju polskiego przemysłu lotniczego, gdyż pozwalał na budowę samolotów o konstrukcji metalowej.

Awatar użytkownika
Kroolo
Posty: 3148
Rejestracja: 2006-08-05, 15:28
Lokalizacja: Lublin

#20 Post autor: Kroolo » 2008-04-08, 14:41

Oto fragment książki "Samoloty myśliwskie Września 1939"; K. Cieślak, W. Gawrych, A. Glass :

Obrazek

Awatar użytkownika
tad
Posty: 1145
Rejestracja: 2006-09-17, 16:19
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#21 Post autor: tad » 2008-04-08, 15:03

Qwark - to się odnosi do samolotu prototypowego. Na koniec tego tekstu jest wyraźnie jednak zaznaczone, że pokrycie było blachą żłobkowaną.

Mam pytanie do kogoś zorientowanego - czego konkretnie dotyczył zakupiony dla P7 patent Wibault? Bo spotkałem się z opiniami, że dotyczył on:
- nitowania
- nitowania żłobkowanej blachy
- żłobkowanej blachy
- żeber skrzydła

Jestem w kropce - może ktoś z Was wie o co chodziło?
TAD

Awatar użytkownika
Qwark
Posty: 357
Rejestracja: 2008-03-09, 19:34
Lokalizacja: Świnoujście
Kontakt:

#22 Post autor: Qwark » 2008-04-08, 15:25

Tad, koncowego tekstu z opisem konstrukcji niestety juz nie mam. Resztki gazetki koncza mi sie na str.22. Jak juz wspominalem, nie bede sie przy swoim upierac, gdyz niestety nie jestem alfa i omega. A chcialbym.

Awatar użytkownika
Kroolo
Posty: 3148
Rejestracja: 2006-08-05, 15:28
Lokalizacja: Lublin

#23 Post autor: Kroolo » 2008-04-08, 15:32

Mam nadzieję że to coś pomoże:

Obrazek

Awatar użytkownika
tad
Posty: 1145
Rejestracja: 2006-09-17, 16:19
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#24 Post autor: tad » 2008-04-08, 16:55

Dzięki Kroolo - to wszystko wyjaśnia.

Zamieszczam kilka dużych zdjęć - mam ich dość dużo, więc jeśli Was nie zniechęcił ciężar fotek, to mogę jeszcze jakieś dodać:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

TAD

Awatar użytkownika
edipodium
Posty: 1345
Rejestracja: 2007-07-23, 10:06
Lokalizacja: Poręby
Kontakt:

#25 Post autor: edipodium » 2008-04-08, 16:58

No, teraz bardzo ładnie widać każdy szczegół :mrgreen: .
Sweet Nightmare :mrgreen: :evil: !

Awatar użytkownika
Sprudin
Posty: 698
Rejestracja: 2007-04-07, 02:05
Lokalizacja: Łódź

#26 Post autor: Sprudin » 2008-04-08, 17:08

Fajny :-) Szkoda tylko ze nie poprawiłeś zegarów :-) ale i tak prezentuje się świetnie :-P Tak, wiem czepiam się :-D Gratuluję :-)

Moim zdaniem im więcej fotek tym lepiej ;-)

Pozdrawiam!!!

Awatar użytkownika
Ceva
Posty: 733
Rejestracja: 2007-04-27, 21:23
Lokalizacja: Sierpc

#27 Post autor: Ceva » 2008-04-08, 17:18

Teraz to ja to rozumiem :-D . Można w końcu coś zobaczyć. Dzięki za fotki :-D

Z czego/jak zrobiłeś obramowanie kabiny ( imitacja skórzanego "wałka" )?

Awatar użytkownika
Qwark
Posty: 357
Rejestracja: 2008-03-09, 19:34
Lokalizacja: Świnoujście
Kontakt:

#28 Post autor: Qwark » 2008-04-08, 17:34

Cudo!

Awatar użytkownika
tad
Posty: 1145
Rejestracja: 2006-09-17, 16:19
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#29 Post autor: tad » 2008-04-08, 17:35

Obramowanie kabiny zrobiłem ze zwykłego cienkiego papieru (do drukarki) w następujący sposób: odrysowałem na papierze obie części z wycinanki (te płąskie) ze sporym zapasem, następnie przykleiłem je na wierzch brzegów kabiny przy pomocy Pattexu. Później posmarowałem to od spodu dużą ilością Pattexu - chodziło o zmiękczenie papieru i wypełnienie "wałka". Następnie już tylko zaginałem to stopniowo do środka - marszczy się prawie tak, jak skóra. Po wyschnięciu pomalowane na jednolity kolor, później namalowałem "starcie" skóry - tym samym kolorem lecz mocno rozjaśnionym i nakładanym miejscowo.

Początkowo zamierzałem zrobić ten "wałek" z igielitowej osłonki drutu, ale jak oberzałem P-11c, to on nie miał kołowego przekroju, nie był zbyt gruby ani jednakowy na całej długości.

Specjalnie nie przepadam za takimi powiększeniami, jak na tych fotkach - gdy się patrzy na model, to niczego takiego jak na obrazkach nie widać.
TAD

Awatar użytkownika
Qwark
Posty: 357
Rejestracja: 2008-03-09, 19:34
Lokalizacja: Świnoujście
Kontakt:

#30 Post autor: Qwark » 2008-04-08, 18:07

Pattex, ale jaki? U nas widzialem trzy rozne pattex-y.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Karton i Papier”