Republic P-47 D-25 Thundebolt - AH [relacja]

Sklejamy karton i papier... - Modelarstwo kartonowe

Moderatorzy: ModTeam, Sekretarz

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
tad
Posty: 1145
Rejestracja: 2006-09-17, 16:19
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#16 Post autor: tad » 2008-02-06, 00:41

Cześć,
pora odświeżyć relację - skończyłem klejenie detali kabiny - wyszło jak wyszło:

Obrazek Obrazek

A tutaj burta już wmontowana:

Obrazek Obrazek

Jestem już trochę dalej, więc wkrótce kolejne zdjęcia.
TAD

Awatar użytkownika
Piterski
Posty: 1142
Rejestracja: 2006-08-02, 11:33
Lokalizacja: Warszawa

#17 Post autor: Piterski » 2008-02-06, 09:21

Elegancko :-)
Mam pytanie czy jak składasz te wszystkie pudełeczka to te zaginane maja usuwany, z drugiej strony, nadmiar papieru?
Jednym słowem taki rowek jak pokazywał PiotrCz.

Awatar użytkownika
tad
Posty: 1145
Rejestracja: 2006-09-17, 16:19
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#18 Post autor: tad » 2008-02-06, 12:56

Dzięki - przy składaniu tych małych pudełek papier sam się rozwarstwia, więc nie robię specjalnego nacięcia. Inna rzecz, że zaginam to na specjalnym ostrzu mocno dociskając, więc to chyba prawie to samo. Najlepiej byłoby te pudełka porozcinać, ale zbyt leniwy jestem - kleję drobnicę kabinową, bo jest fajnie opracowana - nie dlatego, że cokolwiek później widać.

Kolejne prace - nakleiłem poszycie wewnętrzne i przygotowałem zewnętrzne:

Obrazek Obrazek

Modelik jest najlepiej opracowanym projektem, jaki kiedykolwiek kleiłem. Nie tylko dlatego, że świetnie pasuje - u innych projektantów też pasuje bardzo dobrze. Podoba mi się tu precyzyjne przemyślenie każdej sklejki i staranne zaplanowanie wszystkich działań. Przykładowo - przyklejanie poszycia na część kabinową w samolotach to zwykle mała loteria - ale nie tu. Tutaj poszycie jest pozycjonowane przez boczne sklejki, poszycie wewnętrzne i podstawę wiatrochronu - nie ma zgadywania co i gdzie, tylko spokojne klejenie.

Następnie przykleiłem poszycie:

Obrazek Obrazek Obrazek

Moje uwagi: części W1g - W1h nie sięgają poszycia, bo są za cienkie dokładnie o tyle, o ile wpuszcza się je w wycięcie szkieletu za kabiną. Ponieważ to wycięcie jest potrzebne do właściwego ustawienia, pozostaje część W1g podkleić tekturą 1mm - tak zrobiłem i wszystko pasuje. Burty kabiny lepiej pasować do samej kabiny (tylnej i przedniej ściany), niż niewolniczo trzymać się ich szablonów - te można przyciąć i uniknąć później problemów z poszyciem. Od spodu szkielet musiałem sporo oszlifować, ale to może być moja winna - w innych miejscach pasował bardzo dobrze.
TAD

Awatar użytkownika
Radzio65
Posty: 902
Rejestracja: 2006-08-12, 18:59
Lokalizacja: Warszawa

#19 Post autor: Radzio65 » 2008-02-06, 13:29

Czysta przyjemność oglądania :-)

Awatar użytkownika
tad
Posty: 1145
Rejestracja: 2006-09-17, 16:19
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#20 Post autor: tad » 2008-02-06, 13:29

Dzięki Radzio - Twoja zasługa!
Pozdrawiam
TAD

Awatar użytkownika
Radzio65
Posty: 902
Rejestracja: 2006-08-12, 18:59
Lokalizacja: Warszawa

#21 Post autor: Radzio65 » 2008-02-06, 14:50

Daj spokój Tad, Twoje ręce to formują. Jest naprawdę pięknie, oglądam z wielką uwagą :-) .

Awatar użytkownika
mikoaj68
Posty: 88
Rejestracja: 2007-10-09, 20:01
Lokalizacja: Wejherowo

#22 Post autor: mikoaj68 » 2008-02-06, 17:35

Bardzo ładnie :!:
Tad wysłałem Ci wiadomość na PW.

Awatar użytkownika
Ceva
Posty: 733
Rejestracja: 2007-04-27, 21:23
Lokalizacja: Sierpc

#23 Post autor: Ceva » 2008-02-06, 21:14

tad pisze:Modelik jest najlepiej opracowanym projektem, jaki kiedykolwiek kleiłem. Nie tylko dlatego, że świetnie pasuje - u innych projektantów też pasuje bardzo dobrze. Podoba mi się tu precyzyjne przemyślenie każdej sklejki i staranne zaplanowanie wszystkich działań. Przykładowo - przyklejanie poszycia na część kabinową w samolotach to zwykle mała loteria - ale nie tu. Tutaj poszycie jest pozycjonowane przez boczne sklejki, poszycie wewnętrzne i podstawę wiatrochronu - nie ma zgadywania co i gdzie, tylko spokojne klejenie.
Mam takie same przemyślenia odnośnie modeli z wydawnictwa AH. Nie lubię specjalnie we współczesnych modelach zgaduj- zgaduli od czego zacząć oklejanie np. kabiny.
Dobrze że trochę dokleiłeś jest na czym oko zawiesić :-)

Awatar użytkownika
tad
Posty: 1145
Rejestracja: 2006-09-17, 16:19
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#24 Post autor: tad » 2008-02-08, 17:17

Cześć,
skleiłem przednią część kadłuba wraz z żaluzjami chłodnicy oleju i wylotami spalin:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

TAD

Awatar użytkownika
Abdomen
Posty: 421
Rejestracja: 2007-05-16, 11:06
Lokalizacja: Brzeziny k/Łodzi

#25 Post autor: Abdomen » 2008-02-08, 17:27

Nie no, po prostu brak słów. Jak prawdziwy :).

Awatar użytkownika
tad
Posty: 1145
Rejestracja: 2006-09-17, 16:19
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#26 Post autor: tad » 2008-02-10, 16:02

Cześć,
tylny szkielet wraz z wylotami powietrza z chłodnicy sprężarki. Te wnęki (małe pudełka) nie pasowały do szkieletu o grubość tektury od góry i dołu - musiałem rozciąć część szkieletu i zmniejszyć grubość ścianek, co widać na zdjęciach:

Obrazek Obrazek

TAD
Ostatnio zmieniony 2008-02-10, 18:05 przez tad, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Abdomen
Posty: 421
Rejestracja: 2007-05-16, 11:06
Lokalizacja: Brzeziny k/Łodzi

#27 Post autor: Abdomen » 2008-02-10, 16:13

Super. Z tego co widzę Thunderbolt ma pokaźną wnękę z tyłu. No nic, czekam na poszycie :-D .

Awatar użytkownika
Sprudin
Posty: 698
Rejestracja: 2007-04-07, 02:05
Lokalizacja: Łódź

#28 Post autor: Sprudin » 2008-02-10, 16:40

Pięknie :-) Niesamowite wrażenie robi Twój model.

Czy w tej tylnej wnęce autor przewidział jakieś wyposażenie? Z tego co sie orientuję Thunderbolty właśnie z tyłu kadłuba miały turbosprężarkę.

Awatar użytkownika
tad
Posty: 1145
Rejestracja: 2006-09-17, 16:19
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#29 Post autor: tad » 2008-02-10, 18:09

Cześć,
dzięki za miłe słowa. W tej wnęce będzie wylot z turbosprężarki zasłonięty owiewką. Wiele nie widać, ale i tak cieszy, że jest coś takiego. W tym modelu naśladuje się prawdziwy samolot - np. podział szkieletu na przedni i tylny odpowiada prawdziwemu podziałowi.

Przy okazji - jeśli zastanawiacie się nad sklejeniem modelu od AH to zalecam zwrócenie uwagi na to, kto zaprojektował dany samolocik. Różnica jest wielka - jeśli zrobił to M. Grygiel to model na pewno będzie przemyślany i twórczy, miejsca łączeń zaplanowane starannie i poukrywane jak się da. Ale jeśli to model A. Halińskiego, to podział będzie standardowy - sporo ratuje grafika M. Dworzeckiego, ale nie wszystko.
TAD

Awatar użytkownika
tad
Posty: 1145
Rejestracja: 2006-09-17, 16:19
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#30 Post autor: tad » 2008-02-12, 19:54

Cześć,
dzisiaj trochę więcej fotek (na mojej stronie jeszcze więcej...), ale to dlatego, że skończyłem główną część kadłuba i polakierowałem go. Dorobiłem jeszcze więcej otarć w stylu grafiki modelu (jasnoszarą farbką) oraz zabrudzenia. Warto pamiętać, że na zdjęciach oglądacie powiększenia - na modelu wszystko jest stonowane i pasuje dość dobrze.

Lakierownie zrobiłem według przepisu na mojej stronie. Najpierw były to dwie warstwy matowego lakieru Humbrol ze słoika 28 ml (zdjęcie na mojej stronie) kładzione wzdłuż modelu, a już po kilkunastu minutach malowałem akrylowym lakierem Model Master - dwa razy bez rozcieńczania - wzdłuż modelu. Nie warto zostawiać modelu po lakierze olejnym, bo warstwa jest miękka: chwyta kurz i brud, ściera się, zostają na niej odciski palców.

Uważałem na wszelkie zgrubienia i zacieki, w trakcie wysychania lakieru akrylowego nie zostawiałem plamek, tylko je rozcierałem pędzlem. Dzięki malowaniu samego kadłuba mogłem się na tym skupić i nie gonić w panice po skrzydłach i innych miejscach.

Po wyschnięciu lakieru lekko przeszlifowałem kadłub drobnym papierem ściernym, wytarłem na wilgotno i pomalowałem rozwodnionym akrylem - teraz nie wzdłuż, a w poprzek modelu (dla wyrównania). Lakierowanie pędzlem nigdy nie da takiego efektu jak użycie aerografu - ale trudno. Ostatecznie zadowalający efekt osiagnąłem wcierając rozwodniony akryl chusteczką higieniczną w poprzek kadłuba. Całość wygląda teraz "metalowo", wyrównały się łączenia, model jest trwały i odporny na trzymanie w rękach.

Obrazek Obrazek Obrazek


Obrazek Obrazek Obrazek

TAD
Ostatnio zmieniony 2008-02-13, 20:30 przez tad, łącznie zmieniany 2 razy.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Karton i Papier”